Gå och se ...

Originaltitel: Idi i smotri
Regissör:Elem Klimov
Utgivningsår:1985

Om Gå och se ...:

Året är 1943 och en sovjetisk pojke bestämmer sig för att ta värvning och försöka hindra nazisternas intåg på sovjetisk mark. Det han får se kommer inte bara att ta död på hans barndom utan även hans förstånd.

Titel: Ivans barndom
Originaltitel: Voskhozhdeniye
Regissör: Larisa Sjepitko
År: 1976
Starkare än döden

Aleksej Kravtjenko, Olga Mironova, Liubomiras Lauciavicius, Vladas Bagdonas, Viktor Lorents, Juris Lumiste, Kazimir Rabetskij, Jevgenij Tilitjejev, Aleksandr Berda

Elem Klimov, Ales Adamovitj

Drama, Krig

Come and See, Gå och se!

Sovjetunionen

Recension Gå och se ...

- tennis sätter betyg 5 och skriver:
Denna film andas bokstavligen död, misshandel, våldtäkter, svält och fattigdom rakt igenom. Bortblåst är all Hollywood patriotism, inspirerande tal, hjältemässiga dåd och lyckliga slut. ”Gå och se” tar oss istället in mitt i krigets grymhet, där man får bevittna människors förtvivlan, skräck, apati men också mod i en kamp för överlevnad. En sak är säker: detta sovjetiska 40-års jubileum kommer jag sent att glömma.

Recension av Gå och se ... - Läs hela!

Med i listor: Europa, Medlemmarnas mest eftersökta
Filmnummer: 11989
Diskussioner om Gå och se ...  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gå och se ... (358 st)
Frerl (Anmäl)   5/2 2018
Tagningarna där man skapat en autentisk sfär på bild och ljud utan av vad man idag är väldigt less på dvs CGI och tillrättlagd soundtrack bakom varje scen där filmmakarna vill pusha på att man som tittare ska känna något. Grym på att visa krigets baksidor på ett mer jordnära plan vilket många andra krigsfilmer misslyckas utan att det ska överdrivas åt det ena eller andra hållet.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
klassiker
Golazo (Anmäl)   30/9 2017
För mycket konst. Scenerna är alldeles för långrandiga, djupa eller obegripliga.
stgurgel (Anmäl)   28/7 2017
En riktig skrattfest med otroligt bra slutscener
stgurgel (Anmäl)   28/7 2017
En riktig skrattfest
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gå och se ...