Gandhi

Originaltitel: Gandhi
Regissör:Richard Attenborough
Utgivningsår:1982

Om Gandhi:

Indien i början av 1900-talet. Den värdefullaste juvelen i det brittiska imperiets krona. Sedan århundraden kuvat och hunsat av den engelska överheten. Bestulet på sina rikedomar, sin frihet och sin värdighet. Men hur länge skall de 100.000 inkräktarna kunna styra 350 miljoner indier med olika språk, religioner, kulturer och olika samhällsklasser? Bara tills någon kan ena det indiska folket i en gemensam kamp för frihet. Och det finns en man som vill försöka. Hans namn är Mohandas Karamchanda Gandhi.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: A Passage to India
Regissör: David Lean
År: 1984
En färd till Indien

Ben Kingsley, Geraldine James, Roshan Seth, Saeed Jaffrey, Rohini Hattangadi, John Gielgud, Ian Charleson, Candice Bergen, John Mills, Martin Sheen, Trevor Howard, Amrish Puri, Athol Fugard, Edward Fox, Ian Bannen, Richard Griffiths, Günther Maria Halmer

John Briley

Drama, Biografi

Storbritannien, Indien
Med i listor: Oscars
Diskussioner om Gandhi  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gandhi (148 st)
Pi-R (Anmäl)   25/9 2018
Att bedöma verklighetsbaserade filmer i allmänhet och biografier i synnerhet har alltid tett sig extra klurigt för mig, då det är så lätt att fastna i frågan hur sanningsenlig den är. Vad gäller Gandhi så är det en film vars filmiska och ideologiska sprängkraft är tillräckligt stor för att historiciteten ska bli sekundär. Det är vackert, gripande, och ”sant” alldeles oavsett hur tillrättalagt det skulle kunna hävdas vara. Kingsleys Gandhi är en av filmhistoriens största hjältar, oavsett om han skulle skilja sig från den historiske Gandhi, och filmens budskap är såpass införstått med mänsklighetens förutsättningar och natur, att dess eventuella kreativa friheter nästan blir ointressanta. Det är, kort sagt, väldigt väldigt bra.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra biografi
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
En mycket intressant, fängslande och vacker film om Mahatma Gandhis liv. Som vanligt finns en undran om hur pass korrekt man är med realiteten när en sån här historia berättas. Men känslan är att detta starka budskap är trovärdigt. Gandhi gestaltas på ett mästerligt sätt av Ben Kingsley.
saggesaliv (Anmäl)   10/9 2016
Detta var en episk, storslagen, vacker, täckande, stilren och otroligt välgjord biografi utav Gandhis liv. Framför mina ögon porträtteras ett genuint Indien under brittiskt styre, vi får se ondskan och förtrycket hos britterna också Gandhi som ska besvara detta med icke-våld. Jag brukar alltid ha svårt att recensera och skriva något om biografier likt denna och likaså i detta fall. Jag ska slänga ur mig lite beröm i alla fall. Ben Kingsley gör sitt livs roll i denna filmen och han gör det något otroligt bra. Sceneriet och fotot är helt felfria och otroligt vackra, en njutning för ögat nästan hela filmen igenom. Musik, klippning & kostym är likaså de väldigt välgjorda. Ett klanderfritt manus som på en hyfsad speltid och ett icke-stressat sätt lyckats få in en precis lagom mängd med intressanta & väsentliga händelser. Genomgående är detta en otroligt bra film på många olika sätt och jag gillar den starkt. Betyg: 78/100
wasteoftime (Anmäl)   11/7 2016
Ett klart intressant ämne, och jag gillade verkligen texten innan anslaget - att det givetvis är omöjligt att göra anspråk på att göra en rättvis återberättelse av en så stor mans liv, i en enda film. Det sagt finns det en hel del rätt sega partier, ju längre filmen led, desto mer insåg jag hur lite jag egentligen vet om ämnet. Egentligen har jag inte så mycket att säga om filmen, mer än att, den, trots att det givetvis var dess perspektiv kändes lite tunn, Ben Kingsley gör ju en fantastisk rollprestation, men jag känner att bland annat de fejkade autententiska reportagen tar bort lite ifrån filmen - hade dessa istället varit riktigta nyhetsinslag från den här tiden - då hade vi snackat om fina grejer. Jag hade nog hellre sett att sådant utelämnats, och filmen helt enkelt bara hade fått löpa på. Det är en bra film, men som helhet når den inte längre, mest för att jag tycker att den simplifierar lite för mycket, även om det kanske också, i alla fall delvis, är medvetet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gandhi