Garage Olimpo

Originaltitel: Garage Olimpo
Regissör:Marco Bechis
Utgivningsår:1999

Om Garage Olimpo:

Under militärdiktaturen i Argentina försvann tusentals människor. Dessa fördes till tortyrkammare. Maria bor med sin mamma i ett stort hus där Felix hyr ett rum. Felix är en blyg ung man, och han är förälskad i Maria på avstånd. En dag grips Maria av militären.

Titel: Buenos Aires, 1977
Originaltitel: La historia oficial
Regissör: Luis Puenzo
År: 1985
De försvunnas barn

Antonella Costa, Carlos Echeverria, Dominique Sanda, Chiara Caselli, Enrique Pineyro, Paola Bechis, Pablo Razuk

Marco Bechis, Lara Fremder

Drama

Argentina, Italien

Recension Garage Olimpo

- mollito skriver:
Argentina under 70-talets diktaturtid. Maria är en ung kvinna som lär fattiga att läsa och skriva. Under denna tid med den kommunisträdsla som fanns blir resultatet att hon förs bort av militären. Maria tas till ett av de numer ökända garage, garagen användes som täckmantel för tortyrkammare. Marias kamp om överlevnad börjar. Filmen speglar på ett väldigt realistiskt sätt hur människor försvann spårlöst,...

Recension av Garage Olimpo - Läs hela!

Diskussioner om Garage Olimpo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Garage Olimpo (5 st)
tpb (Anmäl)   18/11 2011
"Får en att inse att mord kan vara nödvändigt och berättigat." Jaså? Det är just såna tankar som gör att det ser ut som det gör. Mord är för fan aldrig berättigat. Filmen är bra och väl värd att ses.
mollito (Anmäl)   14/12 2006
En väldigt bra film som speglar latinamerikas militärdiktatur rätta ansikte. Det är verkligt gjord med bra sk
Mikka (Anmäl)   28/9 2005
Mycket bra och intressant film som berör. Rekommenderas starkt.
TristanTzara (Anmäl)   27/11 2004
väldigt bra film. får en att inse att mord kan vara nödvändigt och berättigat.
mandarin_80 (Anmäl)   15/9 2004
Grymt påfrestande och svåsmält film. Hade nog gillat den bättre om jag var på rätt humör.