Gäst i skräckens hus

Originaltitel: House of Usher
Regissör:Roger Corman
Utgivningsår:1960

Om Gäst i skräckens hus:

Vincent Price spelar Roderick Usher i den första av Roger Cormans Edgar Allen Poe-filmatiseringar. Övertygad om att hans familjs blod är smittat med generationer av ondska, tänker Roderick göra allt för att hålla sin syster borta från äktenskap och instängd i familjehemmet. Men när Madelines fästman anländer till det hemsökta huset för att hämta sin fästmö, upptäcker han snart att för denna familj är deras hus mer än ett hem... det är deras gravplats.

Titel: Dödspendeln

Richard Matheson

Skräck

Fall of the House of Usher

Med i listor: Edgar Allan Poe
Diskussioner om Gäst i skräckens hus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gäst i skräckens hus (44 st)
dudson (Anmäl)   17/1 2018
Skön goth rysare av bästa märke! Filmen är väldigt tät & intensiv. Och med skräckfilms guden Price vet man att upplevelsen blir Guld. Fina dekorer och underbart ha den på färg dvd. 3+
Bumbi78 (Anmäl)   8/5 2016
Mysig, gothisk och fylld av atmosfär. Med en skön Vincent Price utan sin karaktäristiska mustasch och småputtriga effekter som får vem som helst att le. Bör kanske snarare ses som ett barn av sin tid än som skräckis.
Korben_Dallas (Anmäl)   2/3 2016
Skön frukost film med tanke på dess längd och dessa äldre rullar har sån fin dekor, och en underbar tal engelska. Väl utförd liten film som ger en obehagliga tankar. Som denna film, bygger vi våra egna monster och mardrömmar genom tro? eller finns de ondska? eller är ondskan våra egna tankar och tro?
Jämte (Anmäl)   4/10 2015
Stämningsfull rysare. Vincent Price briljerar, som andra redan skrivit.
jingoo (Anmäl)   8/3 2015
Vincent Price briljerar och i stort är det han som gör filmen tillsammans med den mystiska intrigen. Tyvärr kommer de andra skådisarna inte i närheten, vilket är synd. Det hade varit toppen om Price hade fått tyngre motstånd i replikväxlingarna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gäst i skräckens hus