Gatans desperados

Originaltitel: Los olvidados
Regissör:Luis Buñuel
Utgivningsår:1950

Om Gatans desperados:

Ett gäng gatubarn i Mexiko Citys slum dras in i en spiral av våld och misär. Den unge Pedro har ett gott hjärta men blir efter påverkan av de andra snabbt indragen i gatubarnens våldsamma värld.

Titel: Rocco och hans bröder
Originaltitel: Rocco e i suoi fratelli
Regissör: Luchino Visconti
År: 1948
Cykeltjuven
Titel: The Florida Project
Originaltitel: The Florida Project
Regissör: Sean Baker (II)
År: 2017
The Florida Project
Titel: Smultronstället
Originaltitel: Smultronstället
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1957
Genre: Drama, Roadmovie
Smultronstället

Alfonso Mejía, Roberto Cobo, Estela Inda, Miguel Inclán, Mário Ramírez, Alma Delia Fuentes, Francisco Jambrina, Efraín Arauz, Sergio Villarreal

Luis Buñuel, Luis Alcoriza

Drama, Kriminalare

The Forgotten Ones, The Young and the Damned

Mexiko
Diskussioner om Gatans desperados  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gatans desperados (41 st)
apmannen (Anmäl)   26/12 2016
Den tredje bästa filmen jag sett i ett badkar 2016.
Luca Canali (Anmäl)   30/9 2016
känns inledningsvis som det här ska bli ytterligare en sån där "viktig" halvtrist neorealistisk historia men den här är så mycket mer. inga predikningar och mycket lite sentimentalitet utan bara en rak och intressant berättelse med en bunuelsk touch som pricken över i. betyg mycket bra (74/100).
Sture Stenhög (Anmäl)   8/11 2014
När filmen inleds med en övertydlig voice over så var jag rädd för att det här skulle bli nån form av predikande misärporr, som tur var hade jag fel. Varför en film av en så observerande natur väljer att inleda med att skriva publiken på näsan har jag dock svårt att förstå. Misär får vi ju fortfarande, men det spelas inte på varken känslosträngar eller chockvärde. Istället är det en ofiltrerad och ickedömande skildring av livet på samhällets botten. Jag gillar verkligen att filmen är så kompromisslöst hopplös i denna skildring. Man har också lyckats skapa ett rikt persongalleri som får personifiera denna hårda omgivning, och ju längre det går desto mer indragen blir man i Pedros öde. Så i slutändan kan jag konstatera att det här är det klart bästa som jag har sett av Bunuel så här långt
Dutch (Anmäl)   6/6 2014
Fin saga om fina hederliga människor.
JimCarrey (Anmäl)   18/3 2013
Att det här var en "osentimental" skildring håller jag inte med om. Stråkmusiken viker inte och folk beter sig ganska onaturligt och händelser känns ganska fjantiga. Bitvis ändå spännande som actionrulle så en stabil tvåa får den
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gatans desperados