Generalen

Originaltitel: Il generale della Rovere
Regissör:Roberto Rossellini
Utgivningsår:1959

Om Generalen:

Utspelar sig i Italien under Andra Världskriget. Tyskarna vill ha fast en motståndare och tvingar därför en bedragare att anta rollen som en nyligen avliden italiensk general. Kommer detta dubbelspel att förvandla en fegis till en hjälte?

Titel: Rom – öppen stad
Originaltitel: Il generale Della Rovere
Regissör: Carlo Carlei
År: 2011
Il generale Della Rovere
Titel: Le silence de la mer
Originaltitel: Le silence de la mer
Regissör: Jean-Pierre Melville
År: 1949
Le silence de la mer

Vittorio De Sica, Hannes Messemer, Vittorio Caprioli, Nando Angelini, Herbert Fischer, Mary Greco, Sandra Milo, Giovanna Ralli, Anne Vernon

Sergio Amidei, Diego Fabbri, Indro Montanelli, Roberto Rossellini

Drama

General della Rovere

Italien, Frankrike
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Generalen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Generalen (2 st)
goeran (Anmäl)   28/11 2010
En mycket välgjord film med utmärkt scenografi men jag tycker inte att filmen riktigt griper tag i mig (filmens stora moraliska dilemma känns lite grann som en skrivbordskonstruktion). Vittorio De Sica är mycket bra i huvudrollen men även Hannes Messemer är utmärkt i rollen som överste Müller.
Rune2000 (Anmäl)   16/9 2009
En stark film med en fantastisk karaktärsskildring i centrum. Den första timmen kändes långdragen men mot slutet av filmen började jag förstå att den sega början var nödvändig för att skapa en mångsidig bild av filmens huvudperson. Hittills är "Il Generale Della Rovere" och "Germania Anno Zero" de bästa Rossellini-filmerna jag har sett!