Generalen

Originaltitel: The General
Regissör:John Boorman
Utgivningsår:1998

Om Generalen:

Filmen handlar om den på Irland ökände brottslingen Martin Cahill, alias The General. Cahill var en man som gick sin egen väg, utan att ta speciell hänsyn till någon eller något. Han gjorde tillsammans med sina kumpaner ett antal fräcka rån och var under hela sin bana jagad av polisen, men lyckades på något sätt alltid hålla sig undan. Smart, orädd och med ett gott hjärta utförde han sina kupper och likt diktens Robin Hood var Generalen samtidigt beryktad och beundrad av folket, och hatad av polis och myndigheter. 1994 blev han nerskjuten av IRA utanför sitt hem, sedd som en förrädare.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Thaddeus O\'Sullivan
År: 2000
Genre: Komedi, Action, Kriminalare
Ordinary Decent Criminal

Jon Voight, Brendan Gleeson, Sean McGinley, Maria Doyle Kennedy, Adrian Dunbar, Angeline Ball, Eanna MacLiam

John Boorman

Drama, Kriminalare, Thriller, Biografi

I Once Had a Life

Irland, Storbritannien
Med i listor: Den nordirländska konflikten
Diskussioner om Generalen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Generalen (23 st)
AlbinWesley (Anmäl)   22/9 2013
Stiligt av Boorman som sökt sig tillbaka till sina new hollywood-rötter, och lyckas riktigt bra. Vissa scener, exempelvis tavelstölden, är helt i klass med det bästa han har gjort. Helheten är dessvärre en aning för blek för att riktigt glänsa.
Necross (Anmäl)   2/12 2012
Endera gör man ett drama (eller en dramadokumentär), eller så gör man en komedi. Ett drama med överdrivet många humorinslag känns inte bra.
Podpolkovnik (Anmäl)   19/9 2012
Relativt bra film med många minnesvärda scener och sköna karaktärer. Principfastheten i huvudkaraktärens principlöshet är halva behållningen. Legendariska scener inkluderar mötet med Ulster Volunteer Force (UVF)...
felix_ahlner (Anmäl)   30/7 2012
Jag älskar Gleesons paranoia med det ständiga handen-över-ansiktet.
Mikka (Anmäl)   11/1 2012
Hyfsat välgjord, men lång, trist och rätt intetsägande. 2+