Ghost World

Originaltitel: Ghost World
Regissör:Terry Zwigoff
Utgivningsår:2001

Om Ghost World:

Ghost World handlar om bästa vännerna Enid och Rebecca, som efter studentexamen kastas in i verkligheten och ett sökande efter en plats i världen utanför skolan. Enid, till skillnad från Rebecca, motsätter sig den omgivning hon anser befolkad av hycklare, losers och oärliga människor och får därmed svårt att skaffa och behålla ett jobb. Samtidigt har Enid blivit god vän med och sökt sig till en medelålders ensamvarg vid namn Seymour. Istället för att göra något åt början av sitt vuxna liv, ger hon sig ut på jakt efter en kvinna som kan tänka sig att inleda ett förhållande med Seymour.

Titel: Juno
Originaltitel: Thumbsucker
Regissör: Mike Mills
År: 2005
Thumbsucker

Thora Birch, Scarlett Johansson, Steve Buscemi, Brad Renfro, Illeana Douglas, Bob Balaban, Stacey Travis, Charles C Stevenson jr, Dave Sheridan, Tom McGowan, Debra Azar, Brian George, Pat Healy, Ezra Buzzington, Ashley Peldon, T J Thyne

Daniel Clowes, Terry Zwigoff

Drama, Komedi

USA, Storbritannien, Tyskland

Recension Ghost World

- Jonnythefox sätter betyg 2 och skriver:
Nu är det ju så här att man måste ju recensera filmer som man inte tycker om också ju... Anars blir det ju ingen balans i det hela. Visst är det roligare att betygsätta filmer man tycker är bra men det tyckte jag inte den här var! Ghost World utspelar sig i ett modernt Amerika. Våra rollinehavare gör allt för att sätta sig imot detta. Enid spelas av Thora Birch som vi alla såg i American Beuty och...

Recension av Ghost World - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2005
Diskussioner om Ghost World  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ghost World (577 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   14/8 2016
Även om filmen inte är särskilt trogen seriealbumet så är den ändå väldigt bra och välgjord. Klockren humor, väldigt bra skådespelare, bra musik, välregisserat och en skön story. Skönt att få se en ungdomsfilm som handlar om karaktärer man kan identifiera sig med istället för de vanliga fjortisarna för en gångs skull.
gjoob (Anmäl)   28/7 2016
En film om cyniska, vilsna tonåringar som lyckas med konststycket att inte vara irriterande för fem öre. Den är tvärtom både rolig och har någonting att säga. Positiv överraskning.
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Jag gillar filmens inledning då man får följa Enid och Rebecca tillsammans samtidigt som de stöter på och umgås med diverse sköna och underhållande typer. Jag gillar också historien rörande Enid och Seymour även om jag tycker det samtidigt drar ner tempot i filmen och man förlorar samspelet mellan Enid och Rebecca. Filmen känns lite för lång vilket gör att jag känner att jag mot slutet börjat förlora det stora intresset jag hade för karaktärerna i början. Buscemi är sevärd. 3+
Vigggo (Anmäl)   15/12 2014
Rolig men tragisk film med inte alltför färgglada karaktärer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ghost World