Ghostbusters – spökligan

Originaltitel: Ghostbusters
Regissör:Ivan Reitman
Utgivningsår:1984

Om Ghostbusters – spökligan:

När universitetet i New York lägger ned sin parapsykologiska avdelning, bildar de sparkade forskarna Dr Venkman, Dr Stantz och Dr Spengler firman "Ghostbusters", som specialiserar sig på att utrota övernaturliga plågoandar. Den förtrollande Dana Barret upptäcker att hennes kylskåp är ingången till den andliga världen, och jakten sätts igång för våra hjältar. Plötsligt står de ansikte mot ansikte med en gammal ond kraft, som gör vad som helst för att få Manhattan att bli ett rent helvete.

Titel: Ghostbusters II
Regissör: John Carpenter
År: 1986
Genre: Komedi, Action, Äventyr, Fantasy
Big Trouble in Little China

Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver, Harold Ramis, Rick Moranis, Annie Potts, William Atherton, Ernie Hudson, David Margulies, Steven Tash, Jennifer Runyon, Slavitza Jovan, Michael Ensign, Alice Drummond, Jordan Charney, Timothy Carhart

Dan Aykroyd, Harold Ramis

Komedi, Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Ghost Busters

Recension Ghostbusters – spökligan

- Rollywood sätter betyg 4 och skriver:
Ghostbusters är sciencefiction-filmen som bjuder på allt. Humor, action, specialeffekter och många oanade överraskningar. När den kom 1984 innebar den en helt ny era i sin genre. Ingen annan film har heller kunnat efterlikna den med samma höga kvalitet sedan dess. Det är helt klart Ivan Reitmans bästa film någonsin. Att dessutom alla manusförfattarna medverkar i filmen (Dan Aykroyd, Harold Ramis och...

Recension av Ghostbusters – spökligan - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 80-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy Top 50, Komedi Top 50, Science Fiction Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Ghostbusters – spökligan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ghostbusters – spökligan (303 st)
päronanton (Anmäl)   21:57 9/7
Kultfilm!!!
HerrNenne (Anmäl)   25/12 2018
Det här är faktiskt ganska dåligt. Nytt och kul när det kom kanske, men det var längesen nu. Ordentligt daterad, och då är effekterna nästan det minst daterade.
picklessmulan (Anmäl)   30/10 2018
Riktig klassiker som håller än idag
Stan (Anmäl)   18/3 2018
Politiskt korrekta och cucks klagar på Murray. Visst är han okonventionell, precis som filmen. Speciell men underbar humor och perfekt ton. Njuter minst lika mycket av den idag som när man var 8 bast. När folk klagar på att den inte åldrats väl antar jag att de menar specialeffekterna. De är fantastiska undantaget är stop motion-effekterna, som är risiga men charmiga. savin the day, saaavin the da aay.
vonadel (Anmäl)   12/11 2017
Precis som föregående skribent så var den underbara Stranger Things 2 som gjorde mig sugen att se om denna klassiker. Senast jag såg den var nog på VHS, och nu var det i krispig 4K. Blir lite av en ny upplevelse faktiskt. Tror att nostalgin gör mig oproportionellt positiv. Tror inte ens jag satte så högt betyg när det begav sig. Men, den är ju mysig på något sätt. 7/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ghostbusters – spökligan