Gigi, ett lättfärdigt stycke

Originaltitel: Gigi
Regissör:Vincente Minnelli
Utgivningsår:1958

Om Gigi, ett lättfärdigt stycke:

Den världsvane förföraren, Gaston, är trött på Paris kvinnor och börjar umgås med sin farbrors vänner alltmer. En av vännerna har en dotterdotter som fångar Gastons blick.

Titel: Kärleksskolan
Regissör: Roy William Neill
År: 1945
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium
Film nr.: 20034
Sherlock Holmes och kvinnan i grönt

Louis Jourdan, Leslie Caron, Eva Gabor, Maurice Chevalier, Hermione Gingold

Alan Jay Lerner

Komedi, Romantik, Musikal

Recension Gigi, ett lättfärdigt stycke

- JoeZ sätter betyg 5 och skriver:
Gigi är Vincentes Minellis belönade storverk. Den gick hem med hela nio Oscars 1958. En musikal förstås. Den utspelar sig i början av 1900-talet. Då bilar var nytt och dem släckte törsten med champagne ("They Night They Invented Champagne" sjungs med stor glädje), det förstås om man hade pengar nog. Gigi (Leslie Caron) är lite av en bortskämd ung dam. Hon bor tillsammans med sin mormor Madame Alvarez...

Recension av Gigi, ett lättfärdigt stycke - Läs hela!

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Gigi, ett lättfärdigt stycke  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gigi, ett lättfärdigt stycke (50 st)
Ful_fisk (Anmäl)   10/9 2016
Vilken jävla dynga! Välkomna till en film där man hatar alla karaktärer fullkomligt; Maurice Chevaliers snuskgubbe, Leslie Carons uttråkade tråkmåns, Eva Gabors och Hermoine Gingolds kärringjävlar och inte minst Louis Jordans ömsom irriterande flabbandes ömsom irriterande lipandes idiot till huvudroll. Var grävde de ens upp henne? Talanglös sopa. Vidare är storyn väldigt rutten och fylld av avksyvärda värderingar, i den mån en story ens finns. Det händer liksom ingenting under första timmen och under den andra är det mest bara att huvudpersonerna blir osams och sams om och om igen. Oscar för bäst manus på det, för fan! Det här spektaklet vann alltså nio oscars. Nio jävla oscars! Och det samma år som Vertigo, en av världens bästa filmer, blev nominerad till blott två (ljud och scenografi) men inte vann nått. Tamigfan kränkning mot filmen som konstform! Gigi får My Fair Lady att framstå som ett mästerverk och intar obönhörligt tronen som den sämsta bästa film-vinnaren genom tiderna och kanske även den sämsta musikalen jag någonsin sett. Har jag något positivt att säga, då? Jo, fotot, scenografin och kostymerna var av absoluta toppklass och i början räddade det nästan upp till en tvåa i betyg. Men skit ska skit ha, och ju längre detta haveri pågick blev jag mer och mer hatisk blev jag och i slutändan var jag fullkomligt övertygad om att detta ska ha det absolut lägsta betyget. Kort och gott en väldigt, väldigt dålig film.
Krille80 (Anmäl)   2/12 2014
1958-års bästa film visade sig vara en riktigt bra och underhållande musikal. Filmens främsta styrka är att den fullständigt sprudlar av energi och dessutom är den fylld av humor. Detta är verkligen en komedi och det märks i humorn i sångerna. Det är lätt att hitta beröringspunkter med "My Fair Lady" i handlingen, vilket inte gör den sämre. 4-
Dele (Anmäl)   28/12 2013
Här finns ett präktigt yttre, och stundtals gör Gigi ett ok. jobb med att förmedla det som en musikal brukar stå för. Samtidigt så är det här också en av de filmer jag har sett som har åldrats allra sämst, och trots att den är inspelad 1958 och utspelar sig strax efter år 1900 så är det emellanåt häpnadsväckande vilka föråldrade synsätt som lyfts fram. En tvetydig känsla finns kvar efter att ha sett Gigi, varav en del är obehag. Helhetsbetyget kan inte bli annat än två.
Tonti (Anmäl)   2/9 2012
En vedervärdig film där allt är fel och karaktärerna så motbjudande att man önskar dem allt ont. Gigi och Meet me in st louis är varandras absoluta motpoler och representerar för mig det sämsta respektive bästa med den klassiska Hollywoodfilmen. Att samme Minnelli har regisserat båda sänker min auteurtro en smula men det är nog bara sunt. Vill man se en insmickrande film där dåliga skådespelare gestaltar tråkiga överklassvin som sjunger undermåliga sånger är Gigi det självklara valet.
Sznax (Anmäl)   2/9 2012
Jag tyckte riktigt illa om Gigi första gången jag såg den, jag tycker ännu sämre om den nu. Det finns inte mycket gott att säga om den här filmen. Skådespelarna är riktigt dåliga (Jourdan är pinsamt träig) och karaktärerna är sådana idioter att man inte vet vad man skall göra med dem. Filmens moral är så vidrig att den inte ens hör hemma på 1800-talet (eller är det en parodi?). Sångerna är trista och manuset helt fruktansvärt. Jag kommer nog inte se om den på åtminstone 30 år. Betyg 2.9
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gigi, ett lättfärdigt stycke