Gilbert Grape

Originaltitel: What's Eating Gilbert Grape
Regissör:Lasse Hallström
Utgivningsår:1993

Om Gilbert Grape:

Gilbert tar hand om sin autistiska lillebror Arnie och sin kraftigt överviktiga mamma. När Gilbert hittar kärleken blir familjen ett problem.

Titel: Rain Man
År: 1993
Genre: Komedi, Romantik
Benny & Joon
Titel: Den sista föreställningen
Originaltitel: The Last Picture Show
Regissör: Peter Bogdanovich
År: 1971
Den sista föreställningen

Johnny Depp, Leonardo DiCaprio, Juliette Lewis, Mary Steenburgen, Darlene Cates, Laura Harrington, Mary Kate Schellhardt, Kevin Tighe, John C Reilly, Crispin Glover

Peter Hedges

Drama

Recension Gilbert Grape

- connya sätter betyg 5 och skriver:
I hela ens liv kommer man alltid brottas med vilka filmer som är världens bästa. Vilka filmer som rör djupast i ens hjärta, och vilka som underhåller mest. Jag såg Gilbert Grape någon gång i mitten av nittio - talet. Och från att ha älskat filmer som Star Wars, Indiana Jones, Hajen etc. fick jag en film som vända upp och ner på hela mitt känsloregister, fick mig att skratta och gråta. Just då tyckte...

Recension av Gilbert Grape - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Gilbert Grape  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gilbert Grape (809 st)
Rai (Anmäl)   22:06 1/1
En fin film, som tillhör till mina favoriter!!
Pingstpastorn (Anmäl)   7/8 2017
Trots att jag inte är ett fruntimmer på 60+ så gillar jag faktiskt den här filmen.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Leonardo Di Capiro gör här en brilliant roll som utvecklingsstörda Arnie även Johnny Depp gör en bra insats som storebror Gilbert. Filmen gungar fram mellan bedrövelse och komik på det vanliga Lasse Hallström sättet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/10 2016
Tempot är lite väl lågt men det känns ganska onödigt att påpeka då i princip alla Hallström filmer håller ett väldigt lågt tempo. I övrigt finns det inte mycket att klaga på när det gäller denna film. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och filmen är både gripande och lite rolig. Svag 5:a.
Merwinna (Anmäl)   3/7 2016
Nä. Jag hade förväntat mig mycket mer, och något helt annat, av denna. Men det var bara blekt och deprimerande, rörigt, konstigt och dumt. SYND, för huvudtemat är viktigt....
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gilbert Grape