Girl

Originaltitel: Girl
Regissör:Lukas Dhont
Utgivningsår:2018

Om Girl:

Det finns ingenting som 15-årige Lara vill mer än att slå igenom som professionell balettdansös. Men hennes största hinder är inte att göra det perfekta lyftet, utan att hon föddes i en pojkes kropp. För att kunna uppfylla sin dröm måste hon kämpa med sin syn på sig själv...

Victor Polster, Arieh Worthalter, Oliver Bodart, Tijmen Govaerts, Katelijne Damen, Valentijn Dhaenens, Magali Elali, Alice de Broqueville, Alain Honorez, Chris Thys, Angelo Tijssens, Marie-Louise Wilderijckx

Lukas Dhont, Angelo Tijssens

Drama

Belgien, Nederländerna
Diskussioner om Girl  (0 diskussioner)
Kommentarer om Girl (3 st)
stgurgel (Anmäl)   20:55 23/1
Betyg 4 Imponerande prestation av huvudrollen, mycket väl berättad historia, och en tung film. Elitidrott är dumt.
myslas (Anmäl)   21:12 22/1
Utan att egentligen veta något alls om hur det är att vara transsexuell så känns det här som ett realistiskt porträtt. Victor Polster är utmärkt i en roll som måste varit väldigt svår att porträttera.
saugox (Anmäl)   22:13 16/1
Måste ventilera en tanke här. Onekligen ett viktigt tema och jag prisar skådespelarinsatserna, men det känns som ett ofärdigt manus med en dramaturgi som faller platt. Bara för att man slänger in LBTQ blir det inte en bra film, sorry.
Se filmen