Betyg idag: 2 110 Besökare idag: 5 778

Originaltitel: Gitarrmongot
Regissör:Ruben Östlund
Utgivningsår:2004

Om Gitarrmongot:

I det avvikande hittar man det typiskt mänskliga. I Ruben Östlunds långfilmsdebut leder tolvårige Erik oss genom fragmentariska upplevelser i ”Jöteborg”. En film om människor som avviker. Ruben Östlund skapar i den här filmen ett helt nytt bildspråk för den rörliga bilden och ger oss nya och okända inblickar i en svensk vardag som aldrig tidigare synts på film och framförallt inte skildrat på det här sättet.

Titel: Play
Regissör: Roy Andersson
År: 2007
Genre: Drama, Komedi
Du levande

Erik Rutström, Ola Sandstig, Britt-Marie Andersson, Julia Persdotter, Mikael Allu, Bjarne Gunnarsson

Ruben Östlund

Drama

Sverige

Recension Gitarrmongot

- valsinger sätter betyg 4 och skriver:
Det är något fascinerande med filmer som inte tycks handla om något särskilt. Ibland blir det bara tråkigt, medan det andra gånger känns helt rätt. Ruben Östlund har tagit fasta på det tragikomiska i vardagen och skapat en märkligt underhållande film om dagsläget i Sverige. Visserligen är Gitarrmongot filmad uteslutande i Göteborg (och på Styrsö), men jag vill ändå hävda att de tämligen lösryckta...

Recension av Gitarrmongot - Läs hela!

Med i listor: Jönköpings Filmfestival 2005, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Filmnummer: 22021
Diskussioner om Gitarrmongot  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gitarrmongot (244 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   07:31 21/10
Ok film trots bristen på handling
Liwe (Anmäl)   3/8 2015
Jag förstår var Östlund vill komma med denna film, och jag tror förstår hur han har tänkt. Tanken är god, och jag gillar upplägget. Dock håller den inte måttet pga flera faktorer. Som skrivits tidigare så saknas det en röd tråd och poäng med många scener. Filmen borde varit kortare, då det kändes som den i vissa fall fylldes ut med meningslösa och ogenomtänkta scener. Men i vissa scener så måste jag ändå säga att det blixtrade till någon gång ibland.
triakel (Anmäl)   21/6 2015
Inte alls lika träffsäkert som i Östlunds senare alster. Några få ögonblick som fångar mig, men för splittrad och ofokuserad för ett högre betyg.
LVX156 (Anmäl)   25/2 2015
Sveriges egen Harmony Korine-imitatör misslyckas kapitalt med det som Harmony Korine IBLAND (väldigt sällan) lyckas med. En av de sämsta, mest ointressanta och minst engagerande filmer jag sett.
Salvation_Mind (Anmäl)   31/5 2014
Ojämn, men filmen bara växte och blev tillslut omtyckt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gitarrmongot