Betyg idag: 1 225 Besökare idag: 5 615

Originaltitel: Gladiator
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:2000

Om Gladiator:

När kejsaren Marcus Aurelius börjar bli gammal börjar hans son Commodus att oroa sig för att bli utkonkurrerad av de som åtnjuter faderns gunst. Den store generalen Aelius Maximus blir därför dömd till döden, men undkommer sina bödlar. Han dyker dock upp i en oväntad situation till kejsarens förskräckelse.

Titel: Braveheart
Regissör: Paul W S Anderson
År: 2014
Genre: Drama, Action, Romantik, Äventyr
Pompeii

Russell Crowe, Richard Harris, Connie Nielsen, Joaquin Phoenix, Oliver Reed, Derek Jacobi, John Shrapnel, David Hemmings, Tommy Flanagan, David Schofield, Djimon Hounsou, Ralf Moeller, Sven-Ole Thorsen, Tomas Arana, Spencer Treat Clark

David Franzoni, John Logan, William Nicholson

Drama, Action, Äventyr

Storbritannien, USA

Recension Gladiator

- >-=|Lazio|=-< skriver:
Det här är en av mina favoritfilmer. Gladiator var första gången jag såg den sorglig. Jag började nästan gråta då men man får ju tänka att det bara är en film. Nu har jag sett den många gånger men än har jag inte tröttnat på den även om det var länge sedan senast. Jag har läst en del också om romariket så det blir lite mer interesant. Allting börjar med ett sista slag för Romariket. Det blir som...

Recension av Gladiator - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Oscars, Storfilmer om Romarriket
Diskussioner om Gladiator  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gladiator (1516 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   00:38 24/9
Välgjord men historiskt inkorrekt och för mycket Hollywood för min smak.
Memmem (Anmäl)   00:12 2/4
Utdragen, tjatig fiktion om verkliga och påhittade romare, med mängder av historiska fel! Den historiske romerske kejsaren Marcus Aurelius tillkännagav på våren 175 att hans son Commodus skulle vara hans medregent och ärva riket. Aurelius avled fem år senare, år 180, troligen i någon sorts cancer. Filmens inledning är alltså helt och hållet påhittad. Filmens huvudperson Aelius Maximus är inte känd från historien, utan en helt och hållet påhittad figur. Även i övrigt vimlar filmen av historiska fel. Alla skådespelare talar modern engelska i stället för latin, vilket förstör stämningen. Själva filmen som film då? Många scener är så utdragna att de blir tjatiga, skådespelet är stelt och okänsligt, skådespelarna är antingen för gamla eller för unga för sin roll: Aurelius var 59 när han dog, men uppträder i filmen i långt vitt hår och skägg, sonen Commodus var bara 18 när hans far dog, men ser i filmen ut att vara åtminstone 30. Filmen innehåller alldeles för många våldsscener (men det är väl det många gillar). Det bästa med filmen är dess scenografi, men även där vimlar det tyvärr av fel. Ser man filmen som fantasy och struntar i alla fel är den ändå inte bra. Betyg: 2
Sunken25 (Anmäl)   21/12 2016
Magisk film som har allt, ett mästerverk.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Det är väl snart 50 år sen filmer som Spartacus och BenHur spelades in. Vad jag vet så har det varit dött med filmer inom den här genren sen dess. Känns att det här är en storsatsning men jag tycker man kan kräva mer nu när det finns så mycket teknik att ta till. Detta slår knappast gamlingarna
dudson (Anmäl)   21/8 2016
Storslaget episkt mästerverk. Med guld insatser utav Crowe men framförallt av Phoenix. Sen är slutet så vackert. Gråt varning.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gladiator
Se filmen