Gladiator

Originaltitel: Gladiator
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:2000

Om Gladiator:

När kejsaren Marcus Aurelius börjar bli gammal börjar hans son Commodus att oroa sig för att bli utkonkurrerad av de som åtnjuter faderns gunst. Den store generalen Aelius Maximus blir därför dömd till döden, men undkommer sina bödlar. Han dyker dock upp i en oväntad situation till kejsarens förskräckelse.

Titel: Braveheart
Regissör: Paul W S Anderson
År: 2014
Genre: Drama, Action, Romantik, Äventyr
Pompeii

Russell Crowe, Richard Harris, Connie Nielsen, Joaquin Phoenix, Oliver Reed, Derek Jacobi, John Shrapnel, David Hemmings, Tommy Flanagan, David Schofield, Djimon Hounsou, Ralf Moeller, Sven-Ole Thorsen, Tomas Arana, Spencer Treat Clark

David Franzoni, John Logan, William Nicholson

Drama, Action, Äventyr

Storbritannien, USA

Recension Gladiator

- Craxyknas sätter betyg 4 och skriver:
För en tid sedan såg jag filmen Gladiator. Det är en film som utspelar sig i en tid och ett land där människor såg döden som ren underhållning, Romarriket. Filmen handlar om Maximus. Han är en man som för några år sedan tvingats lämna sitt hem, sin fru och sin son för att istället slåss för Romarriket i krig. Nu är dock tiden inne för honom att göra något han längtat efter sedan första dagen ute...

Recension av Gladiator - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Oscars, Storfilmer om Romarriket
Diskussioner om Gladiator  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gladiator (1519 st)
Pi-R (Anmäl)   00:09 4/1
Det är snyggt, och musiken och Phoenix är fantastiska. Men... manuset dribblar bort det emotionella aspekterna, för att istället satsa på action och blod, utan att för den skull lämna gravallvaret. Maximus utveckling, och relationerna till samtliga rollfigurer undantaget Commodus, känns allt som oftast hafsigt genomförda. Jag hade velat tycka om filmen mer än jag gör, men den lämnar mig påfallande oberörd. Trean är dock stabil, för det är snyggt, det låter bra, och Commodus är ett mycket väl framfört ärkeäckel.
Christopherno1 (Anmäl)   15/9 2018
Bra, men Kingdom of Heaven Directors Cut är bättre.
fanny7504 (Anmäl)   4/7 2018
Lite seg ibland, men annars bra.
Rai (Anmäl)   6/1 2018
Inte så tokig, men lite tråkig och seg då och då...
Filmfantast86 (Anmäl)   24/9 2017
Välgjord men historiskt inkorrekt och för mycket Hollywood för min smak.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gladiator