Gladiator

Originaltitel: Gladiator
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:2000

Om Gladiator:

När kejsaren Marcus Aurelius börjar bli gammal börjar hans son Commodus att oroa sig för att bli utkonkurrerad av de som åtnjuter faderns gunst. Den store generalen Aelius Maximus blir därför dömd till döden, men undkommer sina bödlar. Han dyker dock upp i en oväntad situation till kejsarens förskräckelse.

Titel: Braveheart
Regissör: Paul W S Anderson
År: 2014
Genre: Drama, Action, Romantik, Äventyr
Pompeii

Russell Crowe, Richard Harris, Connie Nielsen, Joaquin Phoenix, Oliver Reed, Derek Jacobi, John Shrapnel, David Hemmings, Tommy Flanagan, David Schofield, Djimon Hounsou, Ralf Moeller, Sven-Ole Thorsen, Tomas Arana, Spencer Treat Clark

David Franzoni, John Logan, William Nicholson

Drama, Action, Äventyr

Storbritannien, USA

Recension Gladiator

- Craxyknas sätter betyg 4 och skriver:
För en tid sedan såg jag filmen Gladiator. Det är en film som utspelar sig i en tid och ett land där människor såg döden som ren underhållning, Romarriket. Filmen handlar om Maximus. Han är en man som för några år sedan tvingats lämna sitt hem, sin fru och sin son för att istället slåss för Romarriket i krig. Nu är dock tiden inne för honom att göra något han längtat efter sedan första dagen ute...

Recension av Gladiator - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Oscars, Storfilmer om Romarriket
Diskussioner om Gladiator  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gladiator (1518 st)
fanny7504 (Anmäl)   13:14 4/7
Lite seg ibland, men annars bra.
Rai (Anmäl)   01:47 6/1
Inte så tokig, men lite tråkig och seg då och då...
Filmfantast86 (Anmäl)   24/9 2017
Välgjord men historiskt inkorrekt och för mycket Hollywood för min smak.
Memmem (Anmäl)   2/4 2017
Utdragen, tjatig fiktion om verkliga och påhittade romare, med mängder av historiska fel! Den historiske romerske kejsaren Marcus Aurelius tillkännagav på våren 175 att hans son Commodus skulle vara hans medregent och ärva riket. Aurelius avled fem år senare, år 180, troligen i någon sorts cancer. Filmens inledning är alltså helt och hållet påhittad. Filmens huvudperson Aelius Maximus är inte känd från historien, utan en helt och hållet påhittad figur. Även i övrigt vimlar filmen av historiska fel. Alla skådespelare talar modern engelska i stället för latin, vilket förstör stämningen. Själva filmen som film då? Många scener är så utdragna att de blir tjatiga, skådespelet är stelt och okänsligt, skådespelarna är antingen för gamla eller för unga för sin roll: Aurelius var 59 när han dog, men uppträder i filmen i långt vitt hår och skägg, sonen Commodus var bara 18 när hans far dog, men ser i filmen ut att vara åtminstone 30. Filmen innehåller alldeles för många våldsscener (men det är väl det många gillar). Det bästa med filmen är dess scenografi, men även där vimlar det tyvärr av fel. Ser man filmen som fantasy och struntar i alla fel är den ändå inte bra. Betyg: 2
Sunken25 (Anmäl)   21/12 2016
Magisk film som har allt, ett mästerverk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gladiator