Gladiatorerna

Originaltitel: Gladiatorerna
Regissör:Peter Watkins
Utgivningsår:1969

Om Gladiatorerna:

I en alternativ verklighet väljer Öst och Väst att kriga i miniformat med små styrkor av specialister i en high-tech-arena utanför Stockholm, istället för att dra ut i stora krig. Grupperna ska, under turbaserad beordring från ländernas högre officerer, komma fram till kontrollrummet, men döden lurar överallt och alla vill inte att spelet ska spelas klart...

Titel: Krigsspel
Regissör: François Truffaut
År: 1966
Genre: Drama, Science Fiction
Fahrenheit 451

Arthur Pentelow, Frederick Danner, Hans Bendrik, Daniel Harle, Hans Berger, Rosario Gianetti, Tim Yum, Kenneth Lo, Björn Franzen

Nicholas Gosling, Peter Watkins

Drama, Krig

Peace Game, The Gladiators

Sverige
Med i listor: Mokumentärer
Diskussioner om Gladiatorerna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gladiatorerna (7 st)
emilstjernholm (Anmäl)   28/6 2015
Sandrewsproducerad framtidsvision om avgränsade krigsspel i neutrala Sverige. Stundtals underhållande pga den yviga politiska symboliken. Samtidigt andas det väldigt mycket lågbudget och intrigen är något rörig.
Slowdive2 (Anmäl)   20/1 2013
Jäklar, den här var svår att hänga med i - i den version som jag fick tag i. Filmen verkar finnas utgiven på dvd och jag rekommenderar den som vill se den att se den i dvd-kvalitet. I filmen återkommer printade meddelanden på en datorskärm. I den utnötta version jag såg, så gick det inte ens att uttyda dessa meddelanden, vilket gjorde att jag fick läsa mig till viktiga bitar på internet i efterhand. Som helhet är jag väl inte så imponerad - det var mest kul att se den som tidsdokument.
Sznax (Anmäl)   7/12 2012
Ämnet känns igen, men verkligen inte från den här tiden. Vass kritik som känns väldigt tidlös. Problemet är bara att filmen är alldeles för tråkig och mot slutet riktigt svagt berättad för att bli något vidare. Betyg 4.8
larsesq (Anmäl)   27/2 2012
Skoj att Clabbe och Mahler gjort musiken. Det finns mycket bra och intressant tankegods här, som tyvärr sjabblas bort i klippningen och det relativt otilltalande utformningen av filmen.
Hangaround (Anmäl)   17/2 2010
Mästaren på subversiv kritik gräver upp och gräver ned sig i den här virriga, men viktiga filmen. Detta är Watkins på hans mest polistiskt uppenbara, och samtidigt förvirrade, humör. Höga toppar, där mediakritiken är det som känns mest aktuellt idag, och djupa dalar, där han borde anställt en ordentlig klippare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gladiatorerna