Godheten

Originaltitel: Godheten
Regissör:Stefan Jarl
Utgivningsår:2013

Om Godheten:

Filmen tar tempen på ”tidens anda” av girighet, egoism, dyrkan av Mammon, överklassens återkomst, bonusar, riskkapitalister och privatiseringar av det allmänna, framväxten av ett nytt klassamhälle med tilltagande ojämlikhet, utslagning och ökande våld. Kort sagt: en film om förlusten av det gemensamma.

Titel: Inside Job

Goodness

Sverige

Recension Godheten

- Le_Flow sätter betyg 3 och skriver:
En film om girighet och tilltagande klassklyftor i allmänhet, och svensk sådan i synnerhet. Den outtröttlige Stefan Jarl och den charmige Thommy Berggren paddlar här fram i den svenska ankdammen i en strävan att förstå börshajens omättliga rovdrift. Utrustade med ironi och parodi belyser Berggren den samhällsfrånvända giriga statusjakten som riskkapitalister och näringslivstoppar ägnar sig åt. ...

Recension av Godheten - Läs hela!

Diskussioner om Godheten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Godheten (20 st)
Dr T (Anmäl)   10/10 2016
Viktigt ämne som tyvärr dras ned av ett oerhört tamt och tråkigt berättande.
AlbinWesley (Anmäl)   1/3 2016
Hyfsat effektiv dokumentär/essäfilm. Utan att visa någonting direkt nytt, så är det förstås sympatiskt utfört med en god agenda.
Zarquon (Anmäl)   30/10 2014
Budskapet är sympatiskt. Tyvärr är filmen till stora delar helt otroligt värdelös, där det allra värsta är olidliga scener med Thommy Berggren som tramsar omkring och drar dödstråkigt poänglösa gubb-anekdoter. Filmens klippning, bildsättning och grafik andas total lathet och, även smaklöshet, när groteska bilder på våldsskador visas helt omotiverat. Några av forskarna som intervjuas har intressanta saker att säga, men filmen listar mest problemen. Hade varit givande om man också låtit tankar kring eventuella alternativ komma fram. Detta duger icke.
Dele (Anmäl)   22/10 2014
Viktigt innehåll som behöver lyfts fram. Komplementerandet med följderna i jämlika och ojämnlika samhällen är positivt, och de iscensatta bitarna med Thommy Berggren fyller ut fint. Berättandet är överlag ganska enkelt, vilket stärker budskapet, men kanske inte effekten för alla. Saknar en del fördjupning och bredd i sina konstateranden.
Zipper (Anmäl)   21/10 2014
Väldigt babblig och gubbig. Den har ändå sina poänger.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Godheten