Godzilla - monstret från havet

Originaltitel: Gojira
Regissör:Ishirô Honda
Utgivningsår:1954

Om Godzilla - monstret från havet:

En stor eldsprutande ödla vaknar utanför Tokyos kust på grund av kärnvapenprovsprängningar.

Titel: Godzilla
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
Godzilla
Titel: Yongary, Monster from the Deep
Originaltitel: Taekoesu Yonggary
Regissör: Kim Ki-duk (II)
År: 1967
År: 1966
Genre: Drama, Action, Science Fiction
Film nr.: 19128
Godzilla vs. The Sea Monster

Akihiko Hirata, Akira Takarada, Momoko Kochi, Takashi Shimura, Fuyuki Murakami, Sachio Sakai

Takeo Murata, Ishirô Honda

Skräck, Science Fiction

Japan
Med i listor: Godzilla
Diskussioner om Godzilla - monstret från havet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Godzilla - monstret från havet (86 st)
Bumbi78 (Anmäl)   31/1 2018
Visst skäms man lite över att ha sett original-godzilla först nu, men sånt är livet. En monsterrulle med tyngd, tanke och ett allvar som lätt glöms bort när hus börjar trampas ned. imponerande för sin tid och en del av filmhistorian.
martin eden (Anmäl)   19/12 2017
*HÖJER FRÅN 4:a TILL 5:a* Detta är en film som jag ständigt återkommer till och även om jag uppskattar flera av uppföljarna så är alla bleka inkarnationer av detta mästerliga original. Här är Godzilla en metafor för kärnvapen där det finns en genuin kritik och förstörelsen är rörande! Detta är nog den enda Godzilla-filmen där man bryr sig om karaktärerna och där det också finns en mycket intressant konflikt mellan åsikterna om hur människorna bör behandla Godzilla. Filmen är mångfacetterad och skådespelet är underbart övertygande. Manuset är strukturerat på ett smart sätt och likaså fasningen. Filmens stjärna är ju förstås Godzilla och även om det är uppenbart att det är en snubbe i en gummidräkt, så är berättelsen så pass engagerande att man köper det. Jag gillar även miniatyrbyggena och även om de inte håller hela vägen idag, är, som sagt, berättelsen och den dramatiska udden så pass stark att man köper det. Ett mästerverk!!! 5.
Zebulonm (Anmäl)   25/10 2017
Fortfarande bra.
mahasarakam (Anmäl)   11/6 2017
Den första filmen om Godzilla från 1954 är också den klart bästa i den långa serien. En suggestiv saga med undergångstämningar från åren efter andra världskriget och i skuggan av atombomben. De många efterföljarna verkar oftast, trots den tekniska utvecklingen inom filmen, som tomma, actionfyllda efterapningar.
levelfive (Anmäl)   8/10 2016
A cool movie for sure! Solid 3!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Godzilla - monstret från havet