Betyg idag: 1 048 Besökare idag: 4 858

Originaltitel: One Flew Over the Cuckoo's Nest
Regissör:Milos Forman
Utgivningsår:1975

Om Gökboet:

Lugn och ro på ett statligt mentalsjukhus är väl bättre än en vistelse i fängelsecell, inte sant? P. McMurphy simulerar en sinnessjukdom och flyttar in till de han kallar nötterna. Han skapar snabbt oordning i den annars så disciplinerade vardagen.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: The Magdalene Sisters
Regissör: Peter Mullan
År: 2002
Magdalenasystrarna

Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Danny DeVito, Brad Dourif, Will Sampson, Michael Berryman, Peter Brocco, Dean R Brooks, Scatman Crothers, Sydney Lassick, Mews Small, Christopher Lloyd, Vincent Schiavelli

Lawrence Hauben, Bo Goldman

Drama

Recension Gökboet

- jimmy ringo sätter betyg 5 och skriver:
Att filmen är så bra och uppmärksammad beror mycket på de två huvudrollernas utmärkta skådespeleri, de gör båda suberba rolltolkningar. Jack Nicholson lyckas med stor intensitet och nerv förmedla sin rollfigurs personlighet och viljestyrka på den vita duken. I rollistan finns också då rätt okända skådespelare bland annat Danny De Vito. Filmens regissör, tjecken Milos Forman har på ett skickligt...

Recension av Gökboet - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Startpaket 1
Diskussioner om Gökboet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gökboet (851 st)
Pi-R (Anmäl)   00:27 3/9
Det är inte många filmer som jag ger 5:a och ändå känner aningens... besviken på. Har inte sett filmen på närmare 20 år, och vid omtitt så berör den mig inte riktigt lika djupgående som när jag såg den som tonåring - jag känner mig helt enkelt inte rörd in i själen denna gång. Å andra sidan är musiken desto mer imponerande än vad jag mindes, och i vad gäller skådespelarinsatser och rollfigurer ser jag absolut den styrka som gett filmen dess plats i historien (Brad Dourif och Danny De Vito imponerar mest, men det har nog snarast att göra med att jag var desto mer förberedd på Nicholsons och Fletchers topprestationer). Till syvende och sist är femman aldrig hotad, men jag får lov att inse filmen distanserat sig från mina all-time-favorites-rullar.
Nolan91 (Anmäl)   21:24 20/8
Otroligt många bra rollprestationer i samma film! En pärla av hög klass.
päronanton (Anmäl)   12:55 23/4
Ett mästerverk! En utav mina favorit filmer
RustyFilm (Anmäl)   31/3 2017
Fick för mig att se om Gökboet det var ju 15 år sen senast, den här gången på blu-ray (kvalitetshöjningen måttlig). Den här frimodiga historien är fantastisk tror det här är den mest klockrena 5an jag utdelat. Den berör på alla sätt man blir både arg, glad och ledsen. De välskrivna och välregisserade karaktärerna har på varje plats bestyckats med helt rätt skådespelare. Det här är mästerligt. Trots att över 40 år har gått sen premiären känns det helt aktuellt och trovärdigt.
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/10 2016
Klassiker och mästerverk! En av de bästa filmerna någonsin!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gökboet