Betyg idag: 1 876 Besökare idag: 9 638

Originaltitel: One Flew Over the Cuckoo's Nest
Regissör:Milos Forman
Utgivningsår:1975

Om Gökboet:

Lugn och ro på ett statligt mentalsjukhus är väl bättre än en vistelse i fängelsecell, inte sant? P. McMurphy simulerar en sinnessjukdom och flyttar in till de han kallar nötterna. Han skapar snabbt oordning i den annars så disciplinerade vardagen.
Se filmen på Headweb

Regissör: Penny Marshall
År: 1990
Uppvaknanden
Titel: Små röda blommor
Originaltitel: Kan shang qu hen mei
Regissör: Zhang Yuan
Originaltitel: The Magdalene Sisters
Regissör: Peter Mullan
År: 2002
Magdalenasystrarna

Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Danny DeVito, Brad Dourif, Will Sampson, Michael Berryman, Peter Brocco, Dean R Brooks, Scatman Crothers, Sydney Lassick, Mews Small, Christopher Lloyd, Vincent Schiavelli

Lawrence Hauben, Bo Goldman

Drama

Recension Gökboet

- Bobby Peru skriver:
Gökboet är en av världens bästa filmer, om inte den bästa. Jag har olika kandidater varje gång jag utser min personliga favoritfilm, och den här filmen dyker alltid upp jämte andra '70-talsklassiker som A Clockwork Orange och Taxi Driver. Filmen är baserad på Ken Kesey's roman, och producerades av ingen mindre än Michael Douglas. Några år tidigare hade fadern Kirk Douglas köpt manuset, men ingen...

Recension av Gökboet - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Startpaket 1
Diskussioner om Gökboet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gökboet (847 st)
dudson (Anmäl)   13:19 16/9
Väldigt stark film som man blir berörd av. Antagligen en av Jacks bästa.
kryttan (Anmäl)   17:13 12/9
Fantastisk film med fantastiska skådespelare!
Tatty (Anmäl)   10:27 14/5
Jätte bra, rolig och knasig film med Jack Nicholson. Han passar in i rollen och gör den jätte bra.
booby (Anmäl)   22:33 28/3
Nicholson spelar sig själv och träffar mitt i prick i sammanhanget.
Ful_fisk (Anmäl)   18:11 11/3
Har aldrig riktigt tyckt att den varit ett sådant där kopiöst mästerverk som den ofta betraktas som, men det är självfallet en mycket bra film. Skådespelaruppsättningen gör sjukt mycket, otroligt bra galleri. Mycket fin film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gökboet