Betyg idag: 1 043 Besökare idag: 6 529

Originaltitel: One Flew Over the Cuckoo's Nest
Regissör:Milos Forman
Utgivningsår:1975

Om Gökboet:

Lugn och ro på ett statligt mentalsjukhus är väl bättre än en vistelse i fängelsecell, inte sant? P. McMurphy simulerar en sinnessjukdom och flyttar in till de han kallar nötterna. Han skapar snabbt oordning i den annars så disciplinerade vardagen.
Se filmen på Headweb

Regissör: Peter Mullan
År: 2002
Magdalenasystrarna
Titel: Små röda blommor
Originaltitel: Kan shang qu hen mei
Regissör: Zhang Yuan
År: 2006
Genre: Drama, Komedi
Små röda blommor

Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Danny DeVito, Brad Dourif, Will Sampson, Michael Berryman, Peter Brocco, Dean R Brooks, Scatman Crothers, Sydney Lassick, Mews Small, Christopher Lloyd, Vincent Schiavelli

Lawrence Hauben, Bo Goldman

Drama

Recension Gökboet

- JoeL431 sätter betyg 5 och skriver:
Kirk Douglas hade velat göra denna filmen i många år. Han ägde rättigheterna men när inspelningen väl skedde tyckte han sig vara för gammal för att spela huvudrollen. Men istället fick hans son Michael Douglas sin första Oscar, men inte som skådespelare utan som producent. Filmen är baserad på Ken Keseys bästsäljare som han skrev efter att ha arbetat på ett mentalsjukhus som mentalvårdare. Det sägs...

Recension av Gökboet - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Startpaket 1
Diskussioner om Gökboet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gökboet (850 st)
RustyFilm (Anmäl)   21:48 5/12
Manus och regi är mästerligt, mycket trovärdigt och intelligent. En mycket frimodig historia, här finns det mesta med. Även skådespeleriet är på topp. Det slog mig också att den har filmen är helt "tidlös", lika giltig nu som för 40 år sen. Bra.
Stygga-Vargen (Anmäl)   13:48 23/10
Klassiker och mästerverk! En av de bästa filmerna någonsin!
mr_magi (Anmäl)   03:41 23/10
Enastående!
dudson (Anmäl)   13:19 16/9
Väldigt stark film som man blir berörd av. Antagligen en av Jacks bästa.
kryttan (Anmäl)   17:13 12/9
Fantastisk film med fantastiska skådespelare!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gökboet