Gökboet

Originaltitel: One Flew Over the Cuckoo's Nest
Regissör:Milos Forman
Utgivningsår:1975

Om Gökboet:

Lugn och ro på ett statligt mentalsjukhus är väl bättre än en vistelse i fängelsecell, inte sant? P. McMurphy simulerar en sinnessjukdom och flyttar in till de han kallar nötterna. Han skapar snabbt oordning i den annars så disciplinerade vardagen.
Se filmen på Headweb

Regissör: Howard Zieff
År: 1989
Genre: Komedi
Hjärngänget

Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Danny DeVito, Brad Dourif, Will Sampson, Michael Berryman, Peter Brocco, Dean R Brooks, Scatman Crothers, Sydney Lassick, Mews Small, Christopher Lloyd, Vincent Schiavelli

Lawrence Hauben, Bo Goldman

Drama

Recension Gökboet

- Bobby Peru skriver:
Gökboet är en av världens bästa filmer, om inte den bästa. Jag har olika kandidater varje gång jag utser min personliga favoritfilm, och den här filmen dyker alltid upp jämte andra '70-talsklassiker som A Clockwork Orange och Taxi Driver. Filmen är baserad på Ken Kesey's roman, och producerades av ingen mindre än Michael Douglas. Några år tidigare hade fadern Kirk Douglas köpt manuset, men ingen...

Recension av Gökboet - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Admins val, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Startpaket 1
Diskussioner om Gökboet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gökboet (851 st)
Pi-R (Anmäl)   3/9 2018
Det är inte många filmer som jag ger 5:a och ändå känner aningens... besviken på. Har inte sett filmen på närmare 20 år, och vid omtitt så berör den mig inte riktigt lika djupgående som när jag såg den som tonåring - jag känner mig helt enkelt inte rörd in i själen denna gång. Å andra sidan är musiken desto mer imponerande än vad jag mindes, och i vad gäller skådespelarinsatser och rollfigurer ser jag absolut den styrka som gett filmen dess plats i historien (Brad Dourif och Danny De Vito imponerar mest, men det har nog snarast att göra med att jag var desto mer förberedd på Nicholsons och Fletchers topprestationer). Till syvende och sist är femman aldrig hotad, men jag får lov att inse filmen distanserat sig från mina all-time-favorites-rullar.
Nolan91 (Anmäl)   20/8 2018
Otroligt många bra rollprestationer i samma film! En pärla av hög klass.
päronanton (Anmäl)   23/4 2018
Ett mästerverk! En utav mina favorit filmer
RustyFilm (Anmäl)   31/3 2017
Fick för mig att se om Gökboet det var ju 15 år sen senast, den här gången på blu-ray (kvalitetshöjningen måttlig). Den här frimodiga historien är fantastisk tror det här är den mest klockrena 5an jag utdelat. Den berör på alla sätt man blir både arg, glad och ledsen. De välskrivna och välregisserade karaktärerna har på varje plats bestyckats med helt rätt skådespelare. Det här är mästerligt. Trots att över 40 år har gått sen premiären känns det helt aktuellt och trovärdigt.
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/10 2016
Klassiker och mästerverk! En av de bästa filmerna någonsin!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gökboet