Goliat

Originaltitel: Goliat
Regissör:Peter Grönlund
Utgivningsår:2018

Om Goliat:

Berättelsen om Kimmie som är bosatt i en liten bruksort någonstans i Sverige. Han förväntas ta över försörjningsansvaret för familjen och även dess kriminella affärer när pappan hamnar i fängelse. En film om en pojkes inträde i vuxenlivet och hur det sociala arvet kan styra en människas liv.

Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist, Davina Robinson, Holger Johansson, Elina Eriksson, Elisabeth Augander, Cornelia Andersson, Sampo Sarkola, Stefan Ravenscroft, Tommy Lyrehag, Cristoffer Watson, Richard Misans, Ramin Wånge, Mikael Lyrehag

Peter Grönlund

Drama, Kriminalare

Goliath

Sverige
Diskussioner om Goliat  (0 diskussioner)
Kommentarer om Goliat (13 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   23:12 7/8
Svensk film är inte inne i någon storhetstid direkt, men Peter Grönlund är faktiskt ett ljus i mörkret. Att en svensk film lyckas skildra den kriminella världen på ett sätt som känns trovärdigt tillhör inte vanligheterna, men det är vad vi får här. I filmens skildring framstår det här som en hederskultur där det kollektiva trycket styr människors handlande och gör det väldigt svårt slita sig loss. Joakim Sällquist är väldigt bra som farsan som uppfostrar sin son efter sin världs logik, ett ärkesvin på många sätt, men inte utan mänsklighet. Historien känns igen väldigt väl dock, och hur mycket betydelse det har när det är människorna och den värld de lever i som är det viktiga kan väl diskuteras. Hyfsat stark trea
mammene (Anmäl)   09:56 6/8
Inget man blir glad av att se direkt, ganska förbannad. Men vem ska man bli förbannad på? Funderingar hopar sig, det är bra, man kan fördöma dessa oansvariga egoistiska föräldrar, när ska kedjan brytas? Filmer som visar verkligheter, väcker känslor har lyckats, om än här en destruktiv. Trea.
haajen (Anmäl)   09:41 15/5
Ännu en riktigt bra film från Grönlund, det är skitigt, realistiskt och grymt välspelat. Fotot höjer filmen ytterligare ett snäpp. En stark fyra.
Muhammed (Anmäl)   20:11 6/5
Jag gillade den här dystra filmen. Det är synd om människan och en del är det mer synd om.
Albion (Anmäl)   14:41 3/4
Visst, det här är väl en film som vill skapa debatt och belysa ett skuggsamhälle i dagens Sverige i första hand. Och formen av ett drama istället för underhållning är tacksam och ger en viss tyngd. Jag tycker att det till slut blir en fullt godkänd film och betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Goliat