Good Bye, Lenin!

Originaltitel: Good Bye Lenin!
Regissör:Wolfgang Becker
Utgivningsår:2003

Om Good Bye, Lenin!:

Den unge mannen Alexander protesterar mot regimen i Östtyskland år 1989. Hans mor Christiane, som är en trogen partianhängare, ser honom bli arresterad under en demonstration. Chockad får hon en hjärtattack som leder till koma. När hon åter vaknar har muren fallit. Alexander gör allt för att upprätthålla skenet av att är som tidigare för att inte göra henne upprörd, vilket skulle kunna skada hennes bräckliga hjärta.
Se filmen på SF Anytime

Titel: De andras liv
Originaltitel: Das Leben der Anderen
Regissör: Florian Henckel von Donnersmarck
År: 2006
Genre: Drama, Thriller
De andras liv
Titel: De feta åren är förbi
Originaltitel: Die Fetten Jahre Sind Vorbei
Originaltitel: C.R.A.Z.Y.
Regissör: Jean-Marc Vallée
År: 2005
C.R.A.Z.Y.

Tjulpan Chamatova, Alexander Beyer, Daniel Brühl, Maria Simon, Florian Lukas, Michael Gwisdek, Jürgen Holtz, Christine Schorn, Stefan Walz, Katrin Sass, Burghart Klaussner, Jochen Stern

Wolfgang Becker, Bernd Lichtenberg

Drama, Komedi, Romantik

Goodbye Lenin!

Tyskland

Recension Good Bye, Lenin!

- weng-weng sätter betyg 4 och skriver:
Det här är berättelsen om Tyskland 1989. Uppdelningen i två länder gav två samhällen med skilda filosofier. Det nya ställdes mot det gamla och innebar livsavgörande förändringar. Framför är det här berättelsen om människorna som var där. För den unga mannen i filmens huvudroll hänger hans mors liv på att han lyckas lura henne att muren inte fallit. Sanningen skulle sannolikt vara för mycket för hennes...

Recension av Good Bye, Lenin! - Läs hela!

Med i listor: Lunds studenters filmstudio, Stockholm XIV Competition, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Good Bye, Lenin!  (0 diskussioner)
Kommentarer om Good Bye, Lenin! (471 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
ganska bra
yrkeschaufföre (Anmäl)   8/7 2017
Jag har en femma på den här å har inte ens kommenterat den, det är dags att se om å utvärdera betyget. 2005 är ju några år sen, jag har sett en del film sen dess.
idaho1981 (Anmäl)   14/5 2017
Fin och intressant historia. Bra karaktärer som man genast blev intresserade av och kände med.
AddeColciago (Anmäl)   6/2 2017
Bättre andra gången!
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
En både ovanlig och fiffig historia som innehåller en lågmäld komik och stundtals blir det hela riktigt rörande. Bra skådespeleri presteras men jag skulle önska mig lite mer bildskönhet och ett mer kvalificerat foto
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Good Bye, Lenin!