Betyg idag: 1 070 Besökare idag: 4 816

Originaltitel: Les Choristes
Regissör:Christophe Barratier
Utgivningsår:2004

Om Gosskören:

En man får jobb som lärare på en uppfostringanstalt för barn med problem. Rektorn på skolan är mycket sträng mot eleverna men den nye läraren försöker nå fram till de stökiga eleverna genom att börja att lära ut körsång.

Titel: Song for a Raggy Boy
Originaltitel: Taare Zameen Par
Regissör: Aamir Khan
År: 2007
Like Stars on Earth

Gérard Jugnot, François Berléand, Jacques Perrin, Jean-Paul Bonnaire, Marie Bunel, Jean-Baptiste Maunier, Maxence Perrin, Grégory Gatignol, Kad Merad, Thomas Blumenthal, Cyril Benicot, Philippe Du Janerand, Didier Flamand, Simon Fargeot, Carole Weiss

Christophe Barratier, Philippe Lopes-Curval

Drama

Chorists, The Chorus

Frankrike, Schweiz, Tyskland

Recension Gosskören

- valsinger sätter betyg 2 och skriver:
Med rätt pedagogik kommer man långt – vem minns inte Robin Williams fantastiske lärare i Döda poeters sällskap? På sistone har vi sett flera filmer som utspelat sig i skolans värld, exempelvis Pedro Almodóvars Dålig uppfostran och Nicolas Philiberts dokumentär Att vara och ha. I Christophe Barratiers nya film Gosskören får vi följa en lärare som med musikens hjälp lyckas tämja en grupp bångstyriga...

Recension av Gosskören - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2005, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, Skövde Filmfestival 05, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Gosskören  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gosskören (250 st)
Barneyk (Anmäl)   13:15 17/1
Den bjuder inte direkt på några överraskningar men känns heller aldrig helt förutsägbar. Den är ganska simpelt svart-vit men den visar också på hur saker och ting kan förändras men att det lätt faller tillbaka när man stöter på motgångar. Väldigt fin och lättillgänglig för mig då jag är svag för konflikterna filmen lyfter. Underhållande och fin film. Fyran är inte jättestark men ändå klar.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Rai (Anmäl)   1/10 2017
Ogillar franska filmer i allmänhet----
Sture Stenhög (Anmäl)   15/5 2017
Alla sådana här filmer är i princip likadana, och den här tillför inget till genren direkt. Lite småtrevlig är den, åtminstone tyckte jag det ett tag, men jag blev alltmer trött på den framåt slutet. Huvudpersonen är lite för mycket av en fåntratt, och kidsens skiftande inställning till honom följer helt det mönster som storyn kräver utan att det någonsin känns speciellt övertygande. Alla karaktärer förblir ganska anonyma. Annars är väl filmen lite av ett koncentrat av den svenska skoldebatten, järnhands-auktoritet mot flumskola. Kärnvapenkriget kan inte komma tidigt nog
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Det här är skapat med mängder av värme och inlevelse och är ett ganska så ljust drama. Men nått nyskapande är det ju inte. Konceptet känns igen, bl.a. från ”döda poeters sällskap”.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gosskören