Granatäpplets färg

Originaltitel: Nran gujn
Regissör:Sergej Parajanov
Utgivningsår:1969

Om Granatäpplets färg:

Ett porträtt av den armenske poeten Sayat Nova. Porträttet koncentrerar sig mest på hans poesi och inte de viktiga händelserna i hans liv.

Titel: Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov
Originaltitel: Ambavi Suramis tsikhitsa
Regissör: Sergej Parajanov, Dodo Abashidze
År: 1984
Legenden om Surams fästning

Sofiko Tjiaureli, Melkon Aleksanyan, Vilen Galstyan, Gjorgij Gegetjkorij, Spartak Bagashvili, Medea Djaparidze

Sayat Nova, Sergej Parajanov

Drama, Biografi

Sayat Nova, Cvet granata, Color of Pomegranates, Colour of Pomegranate

Sovjetunionen
Diskussioner om Granatäpplets färg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Granatäpplets färg (35 st)
andmoreagain (Anmäl)   18/7 2018
Ett tydligt narrativ med en äkta, tydlig och hjärtskärande story. Jättebra film.
Sangraal (Anmäl)   1/4 2018
Vid en, vad jag tror är, tredje omtitt så är det bara att konstatera; det ÄR ett mästerverk och den är i det närmaste fulländad.
Adoniram (Anmäl)   7/3 2018
Kan inte jämföras med något annat. Ett oerhört vackert visuellt poem som inte går att förstå men väl att uppleva. Eftersom det handlar om en poet man aldrig hört talas om i en kontext av en kultur som man inte känner till så behöver man inte anstränga sig att begripa symboliken. Det är inte heller nödvändigt och man kan lätt föreställa sig vilket tankearbete och omsorg som ligger bakom varje enskild scen.
Ful_fisk (Anmäl)   5/11 2016
Andra filmen jag ser av Parajanov och jag hajar fortfarande ingenting. Komplett intetsägande och urtrist. Och nej, särskilt snyggt är det inte heller.
precineadd (Anmäl)   30/7 2014
alltså jäklar! 1. jag skrattade mycket, 2. vet ingenting om armenien 3. vet ingenting om poeten i fråga 4. såg det som om wes anderson bestämt sig för att göra en arthouse-film 5. visuellt är den inte så fantastisk som den ser ut, med tanke på att hela filmen bara är scenografi och fotot är enbart statiskt. 6. jag måste erkänna att jag älskar tanken på att man ansträngt sig nog för att tänka ut och genomföra de olika scenerna, fastän jag tenderar att dissa "symbolism" (den lägsta tänkbara formen av konstnärliga ambitioner) 7. av diverse olika anledningar en underhållande film
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Granatäpplets färg