Green Book

Originaltitel: Green Book
Regissör:Peter Farrelly
Utgivningsår:2018

Om Green Book:

År 1962, när nattklubbsvärden/utkastaren Anthony "Tony Lip" Vallelonga tillfälligt befinner sig utan arbete, går han med på att köra musikern Dr. Don Shirley på en tvåmånaders turné i djupaste amerikanska södern. Förvånad över att upptäcka att doktorn är afroamerikansk och inte en vanlig doktor, är Tony till en början ovillig att ta jobbet, men lönen är för bra för att tacka nej till. Doctor Shirley är välutbildad, raffinerad, konstnärlig, talar flera språk, innehar tre doktorstitlar och är den hyllade skaparen av en innovativ musikform medan Tony är en jordnära vanlig man med djupa band till sin stora familj, har en egenskap att hamna i trubbel och en förkärlek till rock'n roll och stekt kyckling.

Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D Marinov, PJ Byrne, Mike Hatton, Iqbal Theba, Joe Cortese, Tom Virtue, Don Stark, Quinn Duffy, Anthony Mangano, Paul Sloan, Von Lewis, Seth Hurwitz, Frank Vallelonga

Brian Hayes Currie, Peter Farrelly, Nick Vallelonga

Drama, Komedi, Roadmovie, Biografi

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om Green Book  (0 diskussioner)
Kommentarer om Green Book (36 st)
PeterTheW (Anmäl)   22:44 14/6
Det här var riktigt, riktigt vackert!
Jompalompier (Anmäl)   10:33 27/5
Väldigt fin och härligt komisk på sina håll. Att Viggo Mortensen kunde dra på så bra Bronx-italian-american kunde jag inte ana, väldigt bra insats!
Jannebanan (Anmäl)   17:24 11/4
En trevlig film med flera bottnar. Lite för gullig och Hollywoodsk för att den ska få det högsta betyget, men den är full av värme och mycket bra skådespelarinsatser så det blir en klar 4:a från mig.
DYV (Anmäl)   14:34 17/3
En ganska enkel story, kan tyckas, men allt eftersom så är det flera lager på lager som skalas av och genomarbetas som gör att filmen berör på djupet. Riktigt vasst skådespel.
Tonti (Anmäl)   11:19 12/3
Rätt mysig ändå.