Green Zone

Originaltitel: Green Zone
Regissör:Paul Greengrass
Utgivningsår:2010

Om Green Zone:

Utspelas under de kaotiska första dagarna av Irakkriget, i en tid då man inte kunde lita på någon och varje beslut kunde detonera oförutsedda följder. Under den USA-ledda ockupationen av Bagdad 2003 sänds befälet Roy Miller och hans team med arméinspektörer ut för att leta upp massförstörelsevapen som tros ligga dolda i lager mitt i den irakiska öknen. Jakten, som går mellan den ena förrädiskt minerade platsen till den andra, går till en början ut på att finna dödliga kemiska ämnen. Snart snubblar Miller och hans män dock över en intrikat mörkläggningsaffär som vänder upp och ner på hela uppdraget. Pressad av påtryckningar från överordnade med motstridande agendor måste Miller finna och bearbeta både dold och falsk information i sin jakt på sanningen. En sanning som antingen rentvår en skurkregim eller eskalerar ett krig i en redan instabil region. I denna oroliga tid, på denna labila plats, kommer han finna att det mest svårfunna vapnet av dem alla är sanningen.

Titel: Fair Game
Regissör: Clint Eastwood
År: 2014
Genre: Drama, Action, Krig
American Sniper

Matt Damon, Jason Isaacs, Greg Kinnear, Brendan Gleeson, Amy Ryan, Khalid Abdalla, Michael O'Neill, Yigal Naor, Said Faraj

Brian Helgeland

Drama, Action, Thriller, Krig

Imperial Life in the Emerald City

Storbritannien, USA, Frankrike, Spanien

Recension Green Zone

- frienatic sätter betyg 3 och skriver:
Paul Greengrass och Matt Damon lämnar Jason Bourne bakom sig och tar sig an Irakkriget i Green Zone. Trots alldeles för många skakiga kameror och gryniga nattbilder så lyckas paret ändå utkristallisera en milt spännande thriller där intelligent kritik går före snabba kickar.

Recension av Green Zone - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50
Diskussioner om Green Zone  (0 diskussioner)
Kommentarer om Green Zone (230 st)
Roswall (Anmäl)   11/5 2017
Besviken. Damon känns töntig, den historiska händelsen bakom filmen kände jag redan till, tyvärr lyckas inte Greengrass få upp spänningsnivån heller vilket ju han tidigare lyckats väl med.
Christiansen14 (Anmäl)   3/5 2016
Mycket stark trea
92axha10 (Anmäl)   10/11 2015
Spännande och insiktsfull rulle.
okidoki (Anmäl)   27/4 2015
Föredrar andra sorters filmer, men får medge att denna var mycket spännande och föga smickrande för nationen USA.
Bompa (Anmäl)   18/1 2015
Meh. Svag trea. Det känns som om det inte var något riktigt slut.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Green Zone
Se filmen