Originaltitel: The Count of Monte-Cristo
Regissör:David Greene
Utgivningsår:1975

Om Greven av Monte Cristo:

Den djärve hjälten Edmond Dantes utkräver sin hämnd på den skurkaktige Mondego.
Se filmen på Headweb

Regissör: Josée Dayan
År: 1998
Genre: Drama, Romantik, Äventyr
Greven av Monte Cristo

Richard Chamberlain, Louis Jourdan, Trevor Howard, Tony Curtis, Kate Nelligan, Donald Pleasence, Angelo Infanti, Dominic Guard

Sidney Carroll

Drama, Romantik, Äventyr

Storbritannien

Recension Greven av Monte Cristo

- StefPhoenix skriver:
Richard Chamberlain är underbar, som alltid. Likaså de andra underbara skådespelarna. En sak jag verkligen gillar med den här versionen är hur mycket Edmond förändras. Chamberlain är otroligt bra i det området att visa besatthet och mental smärta.

Recension av Greven av Monte Cristo - Läs hela!

Diskussioner om Greven av Monte Cristo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Greven av Monte Cristo (26 st)
Mistlake (Anmäl)   27/4 2012
En välsnickrad miniserie som här tydligen har klippts ihop till en mindre lyckad film. Jag minns miniserien som bättre än vad som beskrivs här, men å andra sidan är den ett barndomsminne, och sådan är inte alltid tillförlitliga.
Sture Stenhög (Anmäl)   2/6 2011
En stressigt berättad första halva och en allmänt undermålig produktion drar ner den här filmen, men jag uppskattar verkligen den andra halvans mörka ton och smart uträknade hämndplaner. Jag har inte läst boken, men jag antar att man får tacka den för detta. Imponerande annars att man har fått ihop så många stora skådespelare i en tv-produktion, roligast är det att se den eviga spillevinken Loius Jourdan som i vanlig ordning stjäl varje scen han är med i
mammene (Anmäl)   28/5 2011
Den här versionen kändes mer sansad än den från 2002 som jag nyligen såg, och mer realistisk. Men samtidigt hade den mindre känsla och jag tyckte inte Chamberlain riktigt passade i sin roll som greven och jag fick känslan av någon hade varit inne och klippt. Men helt klart sevärd och det är en intressant historia
Grillo (Anmäl)   4/4 2011
Minns knappt boken från när jag läste den i 12-årsåldern, men det här gillade jag så jag borde nog läsa om den. I efterhand tänker jag att jag kanske inte riktigt kunde uppskatta och förstå de ganska intrikata planerna i den åldern.
martin eden (Anmäl)   22/6 2009
Känns tyvärr alldeles för komprimerad. Har man läst boken är detta en oerhörd besvikelse. Måste ändå medge att jag verkligen gillar matinékänslan som den genererar. Chamberlain är helt okej i titelrollen. Okej.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Greven av Monte Cristo