Grey Gardens

Originaltitel: Grey Gardens
Regissör:Ellen Hovde, Albert Maysles, David Maysles, Muffie Meyer
Utgivningsår:1975

Om Grey Gardens:

Edith Bouvier Beale, nära 80 år, och hennes dotter Edie, bor i huset Grey Gardens i det fashionabla East Hampton. Deras hus är dock helt förfallet och de bor som eremiter med sina katter och några vilda tvättbjörnar på vinden. Maysles-brödernas film skildrar de båda tidigare societetsdamerans dagliga rutiner och ömsesidiga käbbel. Edie, 56 år, drömmer om att flytta hemifrån och ser tillbaka på ett liv fullt av missade chanser. Alla hennes barndomsvänner har gift sig (kusinen Jacqueline blev presidentfru), medan Edie tagit hand om sin åldrande mor.

Titel: Maggie vaknar på balkongen
År: 2002
Hugo och Rosa

Dokumentär

Med i listor: Dokumentär Top 50
Diskussioner om Grey Gardens  (0 diskussioner)
Kommentarer om Grey Gardens (44 st)
stgurgel (Anmäl)   12/9 2016
Vilken pärs att se, nästan fysiskt ansträngande
haajen (Anmäl)   14/8 2016
Glad att jag äntligen sett denna klassiska dokumentär. Förstår varför den fascinerar men jag måste erkänna att jag blev lite matt på det hela efter ett tag. En både tragikomisk och skrämmande film som samtidigt är rätt tålamodsprövande. Bör iaf ses!
emilstjernholm (Anmäl)   22/5 2016
Bröderna Maysles förknippas starkt med s.k. Direct Cinema, dokumentärfilmens mest renläriga flugan på väggen-ideologi, de skulle mao nog argumentera att slät dokumentation också är sann dokumentation. Hur som helst undrar jag varför det har tagit mig så lång tid att se den här filmen. Fascinerande.
lilebroer (Anmäl)   9/1 2016
Skulle jag tipsa om filmen? Ja. Är det en bra dokumentär? Nja. I mina ögon är det något märkligt att filmen blivit speciellt utvald för konservering i US's National Film Registry. Personligen tycker jag att ett personporträtt ska erbjuda mer än bara en slät dokumentation. En film som jag jag genast började tänka på var American Movie, en dokumentär som på många sätt påminner om Grey Gardens men som bär på så mycket mer värme och faktiskt har något att berätta. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG : http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2016/01/grey-gardens-1975-brd-95min.html
lrenner (Anmäl)   13/5 2015
Misärporr!