Grisbi - blod på guldet

Originaltitel: Touchez pas au Grisbi
Regissör:Jacques Becker
Utgivningsår:1954

Om Grisbi - blod på guldet:

Två bedagade skurkar, Max och Riton, lägger vantarna på guldtackor värda 50 miljoner på flygplatsen i Orly. Max är trött på gangsterslivet och vill lägga av. Pengarna från guldet, Le Grisbi, skall vara hans pension. Men vänskap kan i vissa fall vara ett hinder istället för en resurs. Efter Albert Simonins roman.

Titel: Rififi
Originaltitel: Du rififi chez les hommes
Regissör: Jules Dassin
Regissör: Jules Dassin
År: 1950
Genre: Kriminalare, Thriller, Film-Noir
Natten och staden

Jean Gabin, René Dary, Jeanne Moreau, Dora Doll, Daniel Cauchy, Lino Ventura, Paul Frankeur, Michel Jourdan, Denise Clair, Gaby Basset, Vittorio Sanipoli, Marilyn Buferd, Paul Oettly, Delia Scala, Angelo Dessy

Albert Simonin, Maurice Griffe, Jacqes Becker

Kriminalare, Thriller, Film-Noir

Hands Off the Loot

Frankrike, Italien
Filmnummer: 19589
Diskussioner om Grisbi - blod på guldet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Grisbi - blod på guldet (21 st)
KyLLo (Anmäl)   29/9 2018
Snygg scenografi och rekvisita, men tyvärr inte särskilt spännande. 2,5.
KimEkberg (Anmäl)   29/12 2017
Och Grisbis favvolåt låter ju en del som gudfaderns tema.
KimEkberg (Anmäl)   29/12 2017
ja vissa scener fullkomligt lyser, som när de äter kex och Gabin ger pyjamas och lakan. Och de tidigare påpekade läsglasögonen. Känns lite som att den inte hinner börja innan den slutar, och kvinnorna kunde ju lyst ännu mer med sin frånvaro om de nu ska göra det alls, så det kunde varit gubbarnas dunkla kamp fullt ut.
Hypostas (Anmäl)   11/1 2016
Påminner lite om Melvilles Bob le flambeur, men Bob är kanske lite elegantare än gubbstruttarna som härjar i den här filmen. Samma misogyna inslag som Melville gjort sig känd för i sina kriminalare återfinns även här: tjejerna är slampor eller horor och om de inte sköter sig så åker de på en smäll. Men upplösningen av den här filmen är rafflande och visst är det lite charmigt med de åldrade gangstrarna som inte vill vara ute efter tolv och festa med tjejerna, utan hellre går hem och lägger sig. Och Parismiljöerna är snygga även om Melville överträffar Becker när det kommer till det filmiska hantverket. Jean Gabin är magnifik i huvudrollen och jag kan utan tvekan rekommendera den här filmen. Det blir en stark trea i betyg.
#54 (Anmäl)   21/5 2015
Hyfsat spännande när den väl kommer igång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Grisbi - blod på guldet