Betyg idag: 1 123 Besökare idag: 5 312

Originaltitel: Grisjakten
Regissör:Jonas Cornell
Utgivningsår:1970

Om Grisjakten:

Byråkraten Lennart Siljeberg får i uppdrag att utrota alla grisar på Gotland. Självklart tar han sig an uppgiften utan att ifrågasätta motiven.

Baserad på romanen Grisjakten av P.C. Jersild från år 1968.

Titel: Le tripot clandestin
Regissör: Anthony Asquith
År: 1964
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Den gula Rolls-Roycen

Hans Alfredson, Ann-Marie Gyllenspetz, Keve Hjelm, Ingvar Kjellson, Tord Peterson, Margit Carlqvist, Anna Malmsjö, Peter Malmsjö, Henrik Allgén, Folke Walder, Dan Sjögren, Bertil Anderberg, Åke Lindström, Carl Billquist, Börje Mellvig

Jonas Cornell, PC Jersild, Lars Swanberg

Drama

Pig Hunt

Sverige
Diskussioner om Grisjakten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Grisjakten (11 st)
Memmem (Anmäl)   18/9 2017
Satir över byråkrater och utrensning! Jag såg denna film som tonåring och tyckte inte den var bra, trots att den var skriven av den kände författaren P C Jersild. Jag såg om den nu som vuxen och tyckte att den var medelgod. Jag förstod satiren över lydiga byråkrater bättre, när de utan att blinka utför sina uppdrag. Första delen av filmen är riktigt bra, med satir som en aning påminner om Strindbergs "Röda rummet". Andra delen blir lite tjatig. Lennart Siljeberg, spelad av Hasse Alfredsson, på SBI, Statens BoskapsInspektion, kallas in för ett regeringsuppdrag. Han sitter stel omgiven av avslappnade högre byråkrater, bland annat spelade av Keve Hjelm, som skämtar och säger att Lennart är rätt man. Så långt är satiren föredömlig, men fantasin tryter efter hand, karaktärsskådespeleriet också. Hasse Alfredsson spelar bra, men är för snäll för att likna en hårdhudad byråkrat. Keve Hjelm spelar däremot utmärkt. Bilder från kontorsbyggnader i Stockholm, natur på Gotland och diverse bilder på flyende grisar. Betyg: 3+
andmoreagain (Anmäl)   7/7 2015
Seg men väldigt in your face med sitt budskap även om denna allegori inte var det mest klockrenaste man bevittnat. Dock är Hasse oerhört bra i sin roll som byråkrat. Otroligt bra faktiskt. Synd att filmen i sig inte var bättre för då skulle det blivit hans livs roll :/
Kirk Douglas (Anmäl)   10/4 2014
Förlagan har ett torrt och tråkigt material så jag förstår inte hur man trodde det skulle göra sig bra på film. Har man dessutom inte läst boken så hade jag nog uppfattat händelseförloppet som högst förvirrande. Slutet känns mer relevant i filmen än i boken.
NtoNW (Anmäl)   29/9 2013
En scen ur filmen: när den gamle mannen kraschar med moppen, så besöks han av läkaren, som spelas av en sur P C Jersild. Och han har all anledning att vara lite sur, eftersom satiren från boken nästan helt har försvunnit ur filmen. Återigen visar det sig att det är väldigt svårt att göra en bra film efter en bok; känslor och detaljer försvinner väldigt lätt. Man hade lätt kunnat gjort det något bättre - t ex med en noggrannare visning av den tyska slaktmaskinen (ā la Monty Python). Sedan får jag väl ändå ge filmen lite plus, dels i skådespelarprestationerna och dels i en fin tidsskildring.
jep (Anmäl)   23/8 2013
Verkligen poänglös