Grizzly Man

Originaltitel: Grizzly Man
Regissör:Werner Herzog
Utgivningsår:2005

Om Grizzly Man:

I tretton somrar dokumenterade Timothy Treadwell sitt liv bland Alaskas grizzlybjörnar tills han och hans flickvän i oktober 2003 blev dödade av en av björnarna. Han var medveten om farorna men såg sig som björnarnas beskyddare och såg sin uppgift att leva och dö för dem. Filmen består till stor del av Treadwells eget filmmaterial.
Se filmen på iTunes

Werner Herzog

Dokumentär

Recension Grizzly Man

- krufo sätter betyg 4 och skriver:
En misslyckad skådepselare med alkoholproblem finner nytt hopp om livet när han besöker de stora vildmarkerna i Alaska. Här kommer han nära djuren på ett sätt som ingen gjort innan honom, särskilt nära björnarna. Varje sommar reser han hit för att tälta kring grizzlybjörnarna, för att "beskydda dom". Så här fortsätter det i 13 år innan han till sist, tillsammans med sin flickvän, blir dödad och uppäten...

Recension av Grizzly Man - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2006, Stockholm XVI Collage
Diskussioner om Grizzly Man  (0 diskussioner)
Kommentarer om Grizzly Man (488 st)
Ful_fisk (Anmäl)   5/11 2016
Riktigt fin och bra dokumentär om en märklig människa. Herzog levererar även på äldre dagar! Märker bland kommentarerna att många verkar antingen älska eller hata Timotthy Treadwill; själv tycker jag mest om att luta mig tillbaka och intresserat observera. Måste inte ha en åsikt om absolut allting.
Orichime (Anmäl)   11/10 2016
Det här är bland det konstigaste jag sett i dokumentärväg. Och obducenten skrämmer skiten ur mig.
kryttan (Anmäl)   8/7 2016
Blir mest förbannad på Timothy, en björn är helt likgiltig över människor, de ser oss som mat, inget annat, vilket Werner förklarar på ett utmärkt sätt i filmens slut. Bra dokumentär men Timothy är bara dum i huvudet.
Valarn (Anmäl)   5/7 2016
Än en gång hittar Herzog en unik karaktär och porträtterar hans livshistoria på ett respektfullt och nyanserat vis. Filmen är i princip fri från sentimentalitet och den är lika vacker som den är sorglig. Djupt imponerad.
Sture Stenhög (Anmäl)   13/5 2016
Fascinerande på väldigt många plan. Inte minst givetvis för att Timothy Treadwell tycks ha varit en väldigt fascinerande människa. Tyvärr verkar den här filmen få diverse amatörpsykologer och moralister att krypa fram ur sina hålor med sina tvärsäkra analyser och fördömanden, och det känns onekligen lite trist. Det är förvisso helt tydligt att Treadwell hade sina fel och brister som människa, men jag kan inte låta bli att verkligen gilla honom ändå, eller kanske just därför. Det är trots allt excentrikerna som gör den här världen intressant, och det är ju inte alla förunnat att faktiskt hitta ett ställe där man känner sig hemma, om det stället råkar varar bland grizzlybjörnar i Alaska så får det väl vara så. Det i sig gör ju också att den här filmen är full med härliga naturbilder och ögonblicksbilder från djurlivet. Jag finner det dessutom intressant att Herzog gör det här till en studie i filmskapande och skärskådar Treadwells hårda jobb att bygga en viss bild av sig själv. Det känns som att Herzog har såväl invändningar mot som identifikationspunkter med sin huvudperson. Det verkar finnas både beundran och motsättningar där, men mest av allt verkar allt landa i en respekt för honom. Det är en utmärkt utgångspunkt för en dokumentärfilmare, och det är även där någonstans jag landar själv
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Grizzly Man