Gud välsigne de skånska betfälten

Originaltitel: Gud välsigne de skånska betfälten
Regissör:Ebbe Gilbe
Utgivningsår:2001

Om Gud välsigne de skånska betfälten:

Om den skånska naturen, om människors slit med grödorna, och om de som en gång varit jordägare, fabrikörer eller avlönade. Odlingslandskapen är en berättelse om människans arbete. Och om makten.

Titel: Ödenwaldstetten
År: 1988
Så går ett år – Tiden i Sjöbo

Ebbe Gilbe

Sverige
Diskussioner om Gud välsigne de skånska betfälten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gud välsigne de skånska betfälten (7 st)
chevaraggaren (Anmäl)   8/1 2012
någon som har filmen har blivit av med min
jssfrk (Anmäl)   20/2 2011
Spännande inblick i en industri jag aldrig ägnat en tanke förut. Som alla Gilbes dokumentärer är det personligt, vemodigt och komplext; han kängar till EU:s tullmurar samtidigt som han beklagar att det gamla sättet att bedriva lantbruk inte bär sig. Mycket sevärt, men som andra påpekat - några av de äldre intervjuobjekten talar en väldigt svårförståelig skånska, och det blir inte bättre av att ljudupptagningen ibland är lite sådär.
knudwig (Anmäl)   16/1 2009
Trist och oengagerande
Lagerboll (Anmäl)   26/8 2008
Ja, förresten. Man måste ha ett IQ över 50 för att förstå filmen. Annars kan det bli svårt att hänga med i svängarna när (hör och häpna!) människor utan rikssvensk dialekt får komma till tals.
yrkeschaufföre (Anmäl)   27/7 2008
Om du gillar stora maskiner och jord är detta filmen för dig!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gud välsigne de skånska betfälten