Betyg idag: 1 111 Besökare idag: 5 502

Originaltitel: The Godfather: Part II
Regissör:Francis Ford Coppola
Utgivningsår:1974

Om Gudfadern del II:

Coppolas uppföljare berättar två historier parallellt, dels fortsättningen men också om Don Corleones tidiga öden i New York.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Scarface
Regissör: Brian De Palma
År: 1983
Scarface

Robert Duvall, Al Pacino, Robert De Niro, Diane Keaton, Talia Shire, Bruno Kirby, G D Spradlin, John Cazale, Leopoldo Trieste, Lee Strasberg, Richard Bright, Joe Spinell, Marianna Hill, Michael V Gazzo, Gastone Moschin, Frank Sivero, Harry Dean Stanton

Francis Ford Coppola, Mario Puzo

Drama, Kriminalare, Thriller

Gudfadern 2

Recension Gudfadern del II

- BeforeYouDie sätter betyg 4 och skriver:
Till skillnad från sin föregångare tycker jag dock att filmens tempo har dragits ner ytterligare. Jämfört med Gudfadern I, som gick en fin balans mellan drama och tempo, tycker jag att den här filmen nästan bara är en lång resa med stillsam musik och manipulativa dialoger. Detta behöver visserligen inte vara någonting negativt men personligen tycker jag att den är på tok för långsam för att jag ska...

Recension av Gudfadern del II - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Oscars, Populärt och billigt, Thriller Top 50
Diskussioner om Gudfadern del II  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gudfadern del II (759 st)
Pi-R (Anmäl)   22:11 31/8
Möjligen är det för hårt att "sänka" från första delens femma. Vidserligen tycker jag uppföljaren är svagare, främst för att manuset inte är riktigt lika tight, och även om De Niro högpresterar så är Brandos skor omöjliga att fylla. Men flera scener håller absolut samma mästerverksnivå som ettan, och precis som ettan så lyckas tvåan med en final som sopar banan med det mesta som nånsin fångats på film... men jag kommer inte ifrån att magin skingras både vid Havanna-vistelsen, under domstolsscenerna, och i casino-detourerna, och – även om prequel-senerna är bra – så gifter de sig aldrig riktigt med resterande del av filmen. Så för nu får det bli (en dunderstark) fyra... med reservationen att jag med tiden kanske kommer att få lov att trots allt höja den till toppbetyg.
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Del 2 av Coppolas maffia-drama Gudfadern. Ett imponerande mästerverk som belönades med sex Oscars 1975, bl.a. för bästa film. Här är det Al Pacino som gör sin numera klassiska roll som maffia familjens överhuvud Don Michael Corleone. Tillvaron hårdnar nu för familjen. Maktkampen med andra maffia familjer intensifieras, morden avlöser varandra. Har tidigare sett filmen på "vanlig" DVD. Den tekniska kvalitén är avsevärt bättre nu med den restaurerade Blu-ray utgåvan. Men min förväntan var ett ännu större lyft.
andybrando (Anmäl)   5/10 2016
Coppola lyckades med det ingen trodde var möjligt - att göra en uppföljare som är lika fängslande som originalfilmen. Den bästa film jag någonsin sett.
MaxMackan (Anmäl)   3/10 2016
Sjukt bra. Sjukt nära femman. Lite för rörig för att vara perfekt.
Stygga-Vargen (Anmäl)   10/9 2016
Även om det finns undantag så är ju uppföljare per definition en sämre sorts filmer. Gudfadern del II utgör ett av undantagen. Faktum är att det är en av de bästa uppföljarna som någonsin gjorts. Denna film håller precis samma höga kvalitet som första filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gudfadern del II