Betyg idag: 1 027 Besökare idag: 5 679

Originaltitel: The Godfather: Part II
Regissör:Francis Ford Coppola
Utgivningsår:1974

Om Gudfadern del II:

Coppolas uppföljare berättar två historier parallellt, dels fortsättningen men också om Don Corleones tidiga öden i New York.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Scarface
Regissör: Brian De Palma
År: 1983
Scarface

Robert Duvall, Al Pacino, Robert De Niro, Diane Keaton, Talia Shire, Bruno Kirby, G D Spradlin, John Cazale, Leopoldo Trieste, Lee Strasberg, Richard Bright, Joe Spinell, Marianna Hill, Michael V Gazzo, Gastone Moschin, Frank Sivero, Harry Dean Stanton

Francis Ford Coppola, Mario Puzo

Drama, Kriminalare, Thriller

Gudfadern 2

Recension Gudfadern del II

- Orvar_Säfström skriver:
Varför är 99.9% av filmhistoriens alla uppföljare sämre än sina uppföljare, varför är 99.9% av filmhistoriens alla uppföljare ofta en blek kopia av sina föregångare? Pengar mina vänner, när en film har tjänat in mycket pengar är det logiskt att filmbolaget vill mjölka ut konceptet till sista den sita droppen och i 99.9% fall förlorar man det som gjorde föregångaren bra. Varför skulle Gudfadern...

Recension av Gudfadern del II - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Oscars, Populärt och billigt, Thriller Top 50
Diskussioner om Gudfadern del II  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gudfadern del II (758 st)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Del 2 av Coppolas maffia-drama Gudfadern. Ett imponerande mästerverk som belönades med sex Oscars 1975, bl.a. för bästa film. Här är det Al Pacino som gör sin numera klassiska roll som maffia familjens överhuvud Don Michael Corleone. Tillvaron hårdnar nu för familjen. Maktkampen med andra maffia familjer intensifieras, morden avlöser varandra. Har tidigare sett filmen på "vanlig" DVD. Den tekniska kvalitén är avsevärt bättre nu med den restaurerade Blu-ray utgåvan. Men min förväntan var ett ännu större lyft.
andybrando (Anmäl)   5/10 2016
Coppola lyckades med det ingen trodde var möjligt - att göra en uppföljare som är lika fängslande som originalfilmen. Den bästa film jag någonsin sett.
MaxMackan (Anmäl)   3/10 2016
Sjukt bra. Sjukt nära femman. Lite för rörig för att vara perfekt.
Stygga-Vargen (Anmäl)   10/9 2016
Även om det finns undantag så är ju uppföljare per definition en sämre sorts filmer. Gudfadern del II utgör ett av undantagen. Faktum är att det är en av de bästa uppföljarna som någonsin gjorts. Denna film håller precis samma höga kvalitet som första filmen.
djonipony (Anmäl)   1/9 2016
Fickan etta 2003-11-06. Såg om i år. Klart bättre än jag tyckte förr, men fortfarande sjukt överskattad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gudfadern del II