Gudfadern del III

Originaltitel: The Godfather: Part III
Regissör:Francis Ford Coppola
Utgivningsår:1990

Om Gudfadern del III:

Tredje filmen om familjen Corleone för upp maffiaintrigerna till katolska kyrkans högsta topp. I övrigt känner vi igen oss, trots att det är nästan 20 år mellan denna och den första filmen: familjescener, maffiamöten, våldutbrott och maktintriger
Se filmen på Plejmo

Regissör: Martin Scorsese
År: 1995
Genre: Drama, Kriminalare
Casino

Al Pacino, Andy Garcia, Diane Keaton, Eli Wallach, Talia Shire, Bridget Fonda, Joe Mantegna, George Hamilton, Sofia Coppola, Raf Vallone, Franc D'Ambrosio, Donal Donnelly, Richard Bright, Helmut Berger, Don Novello, John Savage, Al Martino, Franco Citti

Mario Puzo, Francis Ford Coppola

Drama, Kriminalare

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Populärt och billigt
Diskussioner om Gudfadern del III  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gudfadern del III (538 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Del 3 av Coppolas maffia-drama Gudfadern. Det är hela 16 år mellan del 3 och del 2. Michael är fortfarande familjens överhuvud men nu gammal och grå och med egna barn.
andybrando (Anmäl)   5/10 2016
Det tredje avsnittet i sagan. Endast en filmmakare av Coppolas kaliber kunde göra ännu en film på samma tema och lyckas så bra. Lite lång men mästerligt berättad; tyvärr med en brist som nästan blir ödesdiger: hur kunde Coppolas dotter Sofia få nyckelrollen som Michaels dotter?
MaxMackan (Anmäl)   3/10 2016
Såg om hela trilogin och måste säga att den här var bra mycket bättre än jag mindes den. Karaktärerna och deras relationer är fortfarande lika intressanta, och den historien får ett nästan perfekt slut i hur vi verkligen ser den förbannelse familjeaffärerna är och hur den dödar och förpestar. Skådespelet fortfarande grymt bra(med några undantag). Det som brister är dels huvudintrigen med vatikanen som är ointressant och lite pajjig för en gudfadern-film och vissa inkonsekventa drag hos karaktärerna jämfört med första två filmerna. När Pacino är för mycket 90- tals Pacino och inte blir påmind om att hans karaktär skapades av 70-tals Pacino till exempel.
Stygga-Vargen (Anmäl)   10/9 2016
Även om den inte är riktigt lika bra som de två första filmerna så är den ändå väldigt bra. När det gäller skådespelarna finns det inget att klaga på och filmen är väldigt spännande och intressant. Svag 5:a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gudfadern del III