Gudfadern

Regissör: Sergio Leone
År: 1984
Genre: Drama, Kriminalare
Once Upon a Time in America

Marlon Brando, Robert Duvall, Al Pacino, Diane Keaton, James Caan, Talia Shire, Sterling Hayden, John Cazale, Al Lettieri, John Marley, Richard Conte, Abe Vigoda, Richard S Castellano, Al Martino, Alex Rocco, Richard Bright, Gianni Russo

Francis Ford Coppola, Mario Puzo

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension Gudfadern

- rikirock sätter betyg 5 och skriver:
Coppolas klassiska filmatisering av Mario Puzos roman om en maffiafamilj i New York. I centrum står Don Corleone, Gudfadern, men också hans söner bistår honom vid det intrikata maktspel som pågår mellan Corleone och de andra familjerna i området. Francis Ford Coppolas mästerverk är absolut en av världens bästa filmer. Här har han lyckats med absolut allt som man ska lyckas med i en film. Skådespelarna,...

Recension av Gudfadern - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Oscars, Startpaket 1, Thriller Top 50
Diskussioner om Gudfadern  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gudfadern (1421 st)
Pi-R (Anmäl)   22:15 28/8
Det blir lite problematiskt att hylla en film som så ofta och med rätta har listats som historiens bästa film. Men det är fullt rimligt att hävda det; det finns en nerv här som väldigt få rullar lyckas uppbåda, och foto, musik, regi, skådespeleri etc blir inte bättre än det här. Huruvida det faktiskt är ”historiens bästa film”, kokar till syvende och sist ned till personlig smak – för min del kan jag visserligen komma på en handfull filmer jag trots allt rankar högre, men det hindrar inte att jag sitter som hänförd och att jag – trots filmens tre timmar – önskar att den vore längre. Och, jo, när det gäller filmens sista 20 minuter, så kan jag faktiskt inte komma på en filmfinal som jag tycker bättre om
Applekingen (Anmäl)   19:44 21/7
Så överskattad. Inledningen är så seg och händelsefattig men det tar sig något i mitten och slutet samt dopscenen är faktiskt ganska bra. Skådespelarna är väldigt duktiga men handlingen är till största del inte så bra som jag hade hoppats tyvärr efter alla bra betyg den fått av i stort sett alla.
Green Mamba (Anmäl)   16:17 23/4
Jag fattar verkligen inte vad som ska var så speciellt med den här filmen. Händer typ ingenting. Jätteseg!!
olli51 (Anmäl)   26/10 2017
Otroligt bra film, sett flera gånger o ser alltid nåt nytt. så en bra film ska va
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Del 1 av Coppolas maffia-drama Gudfadern. Ett imponerande mästerverk som belönades med tre Oscars 1973, bl.a. för bästa film. Marlon Brando gör sin numera klassiska roll som maffia familjens överhuvud Don Vito Corleone. Övriga familjemedlemmar Michael, Sonny, Fredo och Connie introduceras även dom på ett mäktigt sätt. Har tidigare sett filmen på "vanlig" DVD. Den tekniska kvalitén är avsevärt bättre nu med den här restaurerade Blu-ray utgåvan. Men min förväntan var ett ännu större lyft
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gudfadern