Gudfadern

Originaltitel: The Godfather
Regissör:Francis Ford Coppola
Utgivningsår:1972

Om Gudfadern:

Coppolas klassiska filmatisering av Mario Puzos roman om en maffiafamilj i New York. I centrum står Don Corleone, Gudfadern, men också hans söner bistår honom vid det intrikata maktspel som pågår mellan Corleone och de andra familjerna i området.

Titel: Gudfadern del II
Regissör: Sergio Leone
År: 1984
Genre: Drama, Kriminalare
Once Upon a Time in America

Marlon Brando, Robert Duvall, Al Pacino, Diane Keaton, James Caan, Talia Shire, Sterling Hayden, John Cazale, Al Lettieri, John Marley, Richard Conte, Abe Vigoda, Richard S Castellano, Al Martino, Alex Rocco, Richard Bright, Gianni Russo

Francis Ford Coppola, Mario Puzo

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension Gudfadern

- Greenleaf sätter betyg 5 och skriver:
”I believe in America” Med dessa fyra ord introduceras en av världens genom tiderna bästa film. En film som har betytt mycket för filmhistorien och en odödlig klassiker som alltid kommer att ses som något heligt. Det kommer vara svårt att inte överskölja recensionen med superlativ när jag ska försöka att beskriva vad det är som gör ”Gudfadern” till tidernas största klassiker.

Recension av Gudfadern - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Italienska maffian, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Medlemmarnas mest eftersökta, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Oscars, Startpaket 1, Thriller Top 50
Diskussioner om Gudfadern  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gudfadern (1419 st)
Green Mamba (Anmäl)   16:17 23/4
Jag fattar verkligen inte vad som ska var så speciellt med den här filmen. Händer typ ingenting. Jätteseg!!
olli51 (Anmäl)   26/10 2017
Otroligt bra film, sett flera gånger o ser alltid nåt nytt. så en bra film ska va
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Del 1 av Coppolas maffia-drama Gudfadern. Ett imponerande mästerverk som belönades med tre Oscars 1973, bl.a. för bästa film. Marlon Brando gör sin numera klassiska roll som maffia familjens överhuvud Don Vito Corleone. Övriga familjemedlemmar Michael, Sonny, Fredo och Connie introduceras även dom på ett mäktigt sätt. Har tidigare sett filmen på "vanlig" DVD. Den tekniska kvalitén är avsevärt bättre nu med den här restaurerade Blu-ray utgåvan. Men min förväntan var ett ännu större lyft
andybrando (Anmäl)   5/10 2016
Filmkonst på högsta nivå. En film i episkt format, mästerligt regisserad, ackompanjerad av Nino Rotas minnesvärda musik. Fullständigt oemotståndlig.
Stygga-Vargen (Anmäl)   10/9 2016
En av de bästa filmerna som någonsin gjorts, alla kategorier! Jag har sett alla tre filmerna både på VHS, DVD och Blu-ray. Filmen är nästan tre timmar lång men det märks inte; tiden bara flyger förbi. Skådespelarna gör ett utmärkt jobb och musiken är också i särklass. Det är bara att duka fram en pizza och nåt att dricka till och sätta på filmen!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gudfadern