Guds stad

Originaltitel: Cidade de Deus
Regissör:Fernando Meirelles, Kátia Lund
Utgivningsår:2002

Om Guds stad:

Raketen, som han kallas av vännerna, växer upp i en av Rios kåkstäder där våld och brutala gänguppgörelser är en del av vardagen. För att hålla sig vid liv utan att vara delaktig i gängens verksamheter och åtnjuta deras beskydd tvingas Raketen att balansera mellan lojaliteter och gängledares välvilja.

Titel: Tropa de Elite
Originaltitel: Báng-kah
Regissör: Doze Niu
År: 2010
Monga

Alexandre Rodrigues, Leandro Firmino, Phellipe Haagensen, Matheus Nachtergaele, Seu Jorge, Johnathan Haagensen, Renato de Souza, Daniel Zettel, Alice Braga, Graziella Moretto, Roberta Rodrigues, Maurício Marques, Gero Camilo, Luis Otávio, Douglas Silva

Bráulio Mantovani

Drama, Kriminalare

God's Town, City of God

Brasilien, Frankrike

Recension Guds stad

- cineasten89 sätter betyg 5 och skriver:
Det är sällan en film griper om en och får en att vilja förändra världen. Det är vad Guds stad gav mig för intryck. När jag såg den, ville jag bara förändra världen. Filmen visar en ärlig och realistisk bild av Rio - hur våldsam den egentligen är. Det är bra att en film är så ärlig om världen - för världen är nog tokig. Raketen växer upp i en av Rios kåkstäder där våld och brutala gänguppgörelser...

Recension av Guds stad - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Drama Top 50, Filmfrossa på Hagabion 2005, Filmtipsets Topp 250, Jönköpings Filmfestival 2004, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Guds stad  (0 diskussioner)
Kommentarer om Guds stad (1108 st)
martin eden (Anmäl)   14:33 6/5
[rek. 5] Det är inte ofta jag sätter en 5:a efter första gången jag sett en film. Vanligtvis innebär processen att filmen stannar med mig efteråt och att jag ser om den flera gånger och gradvis kommer till insikt om dess kvaliteter. I detta fall slås jag direkt av filmens briljans i alla avdelningar från ljussättning till skådespel. Manuset är lysande och likaså regin. Detta är ett mästerverk som jag kommer att njuta av många gånger framöver. 5.
Rai (Anmäl)   29/12 2017
Kan inte bli så mycket bättre när det kommer till film, ett mästerverk...
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
Hypostas (Anmäl)   30/8 2017
Sänkning till trea efter omtitt.
Solidus (Anmäl)   14/8 2017
"Guds stad" fångar upp ett samhälle som myndigheten inte orkar bry sig om på ett skrämmande realistiskt sätt. Egentligen finns det inte så mycket att gnälla, då filmen som helhet känns dokumentär och samtliga aktörer känns som att de spelar sig själva, än karaktärer. Det hade kunnat bli rörligt med alla historier och karaktärer som vi får ta del av, men regissören gör ett bra jobb med hålla en röd tråd som går genom hela filmen. Starkt och sevärt drama med nyans. Jag ställer mig bakom hyllningskören.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Guds stad