Behandlingen

Originaltitel: Guidance
Regissör:Johan Jonason
Utgivningsår:2009

Om Behandlingen:

Roy mår inte bra. Han har ont i ryggen och är deprimerad och sjukskrivningen från jobbet har förvandlats till ett permanent tillstånd. En dag när Roys fru klagar sin nöd för sin vuxna dotter på ett kafé, uppenbarar sig en ung man vid bordet. Han har tjuvlyssnat och med sin speciella terapi säger han sig kunna ändra Roys mentala inställning till livet.

Titel: Ormens ägg
Regissör: Claude Chabrol
År: 2004
Genre: Drama, Romantik, Thriller
Brudtärnan

Björn Andersson, Eva Fritjofson, Emil Johnsen, Jimmy Lindström, Yvonne Lombard, Ronald Jones, Maria Selbing, Ingvar Örner, Vanna Rosenberg

Johan Jonason

Drama

Sverige
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2009
Diskussioner om Behandlingen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Behandlingen (13 st)
KyLLo (Anmäl)   17/12 2018
En tragikomisk film som ger sig i kast med fortfarande så aktuella och känsliga ämnen som sjukskrivning, depression och rehab. Det är starka personporträtt. En svensk film som faktiskt sticker ut och kör sin grej fullt ut. Fler såna, tack. En svag fyra.
Memmem (Anmäl)   28/10 2015
Intressant film med lite ovanlig handling. Bra rollbesättning av de tre huvudrollerna och väl spelat av dessa skådespelare. Ibland starka bakgrundsljud och hög filmmusik, men detta fungerar bra. Det känns som om man ginge i en pergola av ljud. Blandning av bilder, ömsom vackra översiktsbilder, ömsom närbilder. En bra film alltså, men den ovanliga handlingen, som dessutom mot slutet blir för upprepande, minskar betyget. Som helhet en intressant långfilmsdebut av Johan Jonason. Betyg: 3+
mr_magi (Anmäl)   28/10 2015
Jonason är underskattad!
Tob_E (Anmäl)   26/6 2010
Bitvis riktigt bra men som helhet känns den något tam och sen retade jag mig på ljudeffekterna som får filmen att kännas som en billig tv produktion.
JohnBlund_29 (Anmäl)   10/6 2010
Intressant och udda. Tycker det är kul att filmindustrin i sverige börjar ta ut svängarna och vågar utmana nya idéer. Denna rulle räcker dock endast till en 3:a, men den har helt klart något magiskt i sig och är klart sevärd enligt min mening.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Behandlingen