Guldfeber

Originaltitel: The Gold Rush
Regissör:Charles Chaplin
Utgivningsår:1925

Om Guldfeber:

Året är 1898 och en ensam guldgrävare tar sig in i Alaska i sin sökan efter guld. Han kommer i kontakt med ett gäng burdusa typer och blir förälskad i den vackra Georgia. Han försöker vinna hennes hjärta med hjälp av sin alldeles speciella charm.

Titel: Moderna tider
Originaltitel: The Circus
År: 1928
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm, Romantik, Stumfilm
Cirkus

Charles Chaplin, Mack Swain, Tom Murray (I), Georgia Hale, Henry Bergman, Malcolm Waite

Charles Chaplin

Komedi, Familjefilm, Romantik, Äventyr, Western, Stumfilm

Recension Guldfeber

- JoeZ sätter betyg 5 och skriver:
"Det är synnerligen ett allvarligt arbete att få människor att skratta. Det är understundom så allvarligt att det till och med kan bli i högsta grad tragiskt." - Clownen Mock Chaplin lyckas här blanda humor med en gnutta tragedi. Både i Moderna Tider och The Kid lyckas Chaplin få in humor i en ganska allvarlig berättelse. Dessa tre är alla präglade med fattigdom och andra problem. Trots i all...

Recension av Guldfeber - Läs hela!

Med i listor: 20-tal Top 50, Stumfilm Top 50, Western Top 50
Kommentarer om Guldfeber (126 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   00:32 17/4
Ännu en bedrövlig Chaplin-film med tramsig och repetitiv humor. Jag kan ge den att sekvensen på klippkanten är skickligt genomförd, men inte heller där blir det roligt, så det känns ändå ganska bortkastat. Jag gillar trots allt guldgrävartemat lite, och Chaplin har varit mer aktivt irriterande i andra filmer, men varför de här intelligensbefriade komedierna inte sedan länge är bortglömda kommer jag aldrig förstå. Lite som att folk skulle sitta och kolla på Scary Movie om 100 år. Svag tvåa
daniel77 (Anmäl)   9/10 2018
Jag såg återsläppet från 1942 med Chaplin själv som berättare. Lite synd, tror definitivt den gör sig bättre med mellantexter. Lite långt mellan skratten och de smarta scenerna här, tycker jag. Men trivsamt är det helt klart. En trea får det bli.
Solidus (Anmäl)   11/5 2018
Till och börja med så verkar det finnas olika versioner, då den version som jag såg var cirka 60 minuter lång och hade berättarröst. Med det sagt så var det en underhållande åktur jag fick ta del av och filmen håller överraskande väl än idag.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
92axha10 (Anmäl)   11/2 2017
Aldrig varit mycket för slapstick men även jag fann mycket nöje här.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Guldfeber