Guldkompassen

Originaltitel: The Golden Compass
Regissör:Chris Weitz
Utgivningsår:2007

Om Guldkompassen:

I en parallell värld till vår egen bor Lyra Belacqua. Hennes enkla tillvaro vid Oxfords lärosäte avbryts när hon en dag råkar höra sin farbror berätta för en grupp professorer om sina mystiska upplevelser i norr. När hennes bästa vän sedan blir kidnappad bestämmer sig Lyra för att rädda honom. Hennes sökande leder till Nordpolen, en magisk plats där bepansrade isbjörnar och häxor lever, och där en mystisk organisation utför experiment på kidnappade barn.

Filmen är baserad på Philip Pullmans första bok i trilogin "Den mörka materian".

Titel: Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet
Regissör: Molly Hartleb
År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Farliga drömmar

Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards, Ben Walker, Freddie Highmore (röst), Ian McShane (röst), Eva Green, Jim Carter, Tom Courtenay, Sam Elliott, Christopher Lee, Kristin Scott Thomas (röst), Edward de Souza, Simon McBurney, Derek Jacobi

Chris Weitz

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

USA, Storbritannien

Recension Guldkompassen

- Mat1az sätter betyg 3 och skriver:
New Line Cinema, skaparna bakom Sagan om ringen-trilogin, laddar återigen upp med en fantasy baserad på en boktrilogi. Denna gång rör det sig om Philip Pullmans tre böcker i samlingen ”His Dark Materials” där den första boken i serien, The Golden Compass (även känd som Northen Lights), filmatiserats. I en av flera miljarder parallella världar går människor, istället för sin själ inom sig, med sin...

Recension av Guldkompassen - Läs hela!

Diskussioner om Guldkompassen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Guldkompassen (608 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
helt ok
Asmorod (Anmäl)   18/12 2016
Irriterande barnskådespelare, vars insats är sämre än Ian McKellens röstkådespelarinsats till en ful CGI-isbjörn. Principen av att delge den före detta vännen som rekommenderade den här filmen en fysisk reprimand känns väldigt angelägen just nu!
Stygga-Vargen (Anmäl)   17/11 2016
Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, storyn är bra, specialeffekterna är snygga och som helhet är det här en helt okej fantasyrulle. Men det är nog ingen film jag kan tänka mig att se mer än en gång.
idaho1981 (Anmäl)   12/11 2016
Den här lyfter tyvärr inte. Egentligen är historien spännande och skådespeleriet helt ok. Men det borde vara magiskt, med tanke på historien, men det blir lite platt och ointressant tyvärr.
JaquesLeConte (Anmäl)   3/5 2016
Tänk att så mycket kan resultera i så lite. En besvikelse.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Guldkompassen