Guldkompassen

Originaltitel: The Golden Compass
Regissör:Chris Weitz
Utgivningsår:2007

Om Guldkompassen:

I en parallell värld till vår egen bor Lyra Belacqua. Hennes enkla tillvaro vid Oxfords lärosäte avbryts när hon en dag råkar höra sin farbror berätta för en grupp professorer om sina mystiska upplevelser i norr. När hennes bästa vän sedan blir kidnappad bestämmer sig Lyra för att rädda honom. Hennes sökande leder till Nordpolen, en magisk plats där bepansrade isbjörnar och häxor lever, och där en mystisk organisation utför experiment på kidnappade barn.

Filmen är baserad på Philip Pullmans första bok i trilogin "Den mörka materian".

Titel: Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet
Regissör: Molly Hartleb
År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Farliga drömmar

Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards, Ben Walker, Freddie Highmore (röst), Ian McShane (röst), Eva Green, Jim Carter, Tom Courtenay, Sam Elliott, Christopher Lee, Kristin Scott Thomas (röst), Edward de Souza, Simon McBurney, Derek Jacobi

Chris Weitz

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

USA, Storbritannien

Recension Guldkompassen

- santiago sätter betyg 3 och skriver:
När jag satte mig i biofåtöljen hade jag inga som helst förväntningar. Jag hade inte läst någon av böckerna sen tidigare så egentligen visste jag inte så värst mycket om storyn heller, annat än vad jag läst i diverse recensioner och sett av trailers. Filmen börjar väldigt bra, det är imponerande rent visuellt med en väldigt annorlunda och fascinerande handling. Idén att ens själ går bredvid en...

Recension av Guldkompassen - Läs hela!

Diskussioner om Guldkompassen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Guldkompassen (608 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
helt ok
Asmorod (Anmäl)   18/12 2016
Irriterande barnskådespelare, vars insats är sämre än Ian McKellens röstkådespelarinsats till en ful CGI-isbjörn. Principen av att delge den före detta vännen som rekommenderade den här filmen en fysisk reprimand känns väldigt angelägen just nu!
Stygga-Vargen (Anmäl)   17/11 2016
Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, storyn är bra, specialeffekterna är snygga och som helhet är det här en helt okej fantasyrulle. Men det är nog ingen film jag kan tänka mig att se mer än en gång.
idaho1981 (Anmäl)   12/11 2016
Den här lyfter tyvärr inte. Egentligen är historien spännande och skådespeleriet helt ok. Men det borde vara magiskt, med tanke på historien, men det blir lite platt och ointressant tyvärr.
JaquesLeConte (Anmäl)   3/5 2016
Tänk att så mycket kan resultera i så lite. En besvikelse.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Guldkompassen