Gustav III

Originaltitel: Gustav III
Regissör:Johan Bergenstråhle
Utgivningsår:1974

Om Gustav III:

Tv-filmatisering av August Strindbergs pjäs om ett misslyckat mordförsök på Gustaf III.

Gösta Ekman, Tomas Bolme, John Harryson, Stig Järrel, Ingvar Hirdwall, Gunnar Björnstrand, Ulf Brunnberg, Per Ragnar, Sven Lindberg, Gio Petré, Arne Källerud, Håkan Serner

Drama

Sverige
Med i listor: August Strindberg, SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Gustav III  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gustav III (8 st)
Snah (Anmäl)   3/2 2017
Strindbergs förmåga att levandegöra historiska händelser är fantastisk, framförallt i dialogerna, men det här är ganska tröttsamt. Och att göra både ett blackface och ett "finlandsvenskface" är patetiskt.
andmoreagain (Anmäl)   23/7 2015
Roligt att se Stig Järrel och Gunnar Björnstrand så "sent" som 1974. Annars är det inte mycket att hurra för. Trist TV-teater om man bara ser till produktionen...annars kanske det kan vara lockande att se Gösta Ekman spela över och höra Per Ragnar prata rätt kass finlandssvenska.
Herr Arne (Anmäl)   27/2 2012
TV-teater av hög karat, även om det inte är Strindbergs bästa pjäs. Lite märkligt att 1970-talet är så frånvarande i uppsättningen.
goeran (Anmäl)   27/2 2012
Johan Bergenstråhles TV-film Gustav III från 1974 är en habil inspelning av Strindbergs pjäs. Det finns inget särskilt att anmärka på men kanske heller ingenting som direkt lyser. Stig Järrel i rollen som Pechlin är dock i sitt esse.
parnasso (Anmäl)   31/10 2006
kommer på dvd 10 januari 07...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gustav III