Gymnasielärarens lilla röda

Originaltitel: Gymnaslærer Pedersen
Regissör:Hans Petter Moland
Utgivningsår:2006

Om Gymnasielärarens lilla röda:

Gymnasielärare Knut Pedersen drömmer om ett tryggt liv med fru och barn i det perfekta hemmet. Samtidigt som drömmen går i uppfyllelse sker det saker i klassrummet som kommer att förändra hans småborgerliga tillvaro ordentligt. Via sina elever blir Pedersen engagerad inom arbetarrörelsen, och med dess "kamrater" som drömmer om något helt annat.

Titel: Tillsammans
Originaltitel: FairyTale: A True Story
Regissör: Charles Sturridge
År: 1997
Genre: Drama, Familjefilm, Fantasy
Som i en saga - en sann historia
Titel: Återkomsten
Regissör: Morten Arnfred
År: 2003
Genre: Drama, Komedi
Lyckovägen

Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp, Anne Ryg, Jan Gunnar Røise, Stig Henrik Hoff, Fridtjov Såheim, Silje Torp Færavaag, Jon Øigarden, Elin Sogn, Henriette Steenstrup, Robert Skjærstad, Linn Skåber, Ingrid Bolsø Berdal

Hans Petter Blad

Drama

Comrade Pedersen

Norge
Diskussioner om Gymnasielärarens lilla röda  (0 diskussioner)
Kommentarer om Gymnasielärarens lilla röda (13 st)
mattarello (Anmäl)   12/10 2015
Min norsklärare ville inte se den här film då sexscenerna var så pinsamma!
knytt (Anmäl)   13/3 2008
Ibland hysteriskt komisk, dock är manuset riktigt uselt i stora delar av filmen. Det kanske är ett stilgrepp, men då går det mig över huvudet. Speciellt med tanke på att vissa, få delar är bra på ett seriöst sätt.
Knyppel (Anmäl)   4/11 2007
Filmen når inga större höjder men har genom att bygga på miljöerna lyckats inge någon form av beskrivande fiktion. Som så ofta med nordisk film fokuseras det på relationen köttet emellan och långa utdragna sexsener gör filmen seg och intetsägande. Dock har den ett värde så som ett millsyckande att skildra en tid då idealism var konkret och viljan till att förändra övergick i åsidosättadet av det egna jaget och sina medmänniskors behov och stöd.
cassiopeia (Anmäl)   15/9 2007
Snyggt gjord med känsla för detaljer. Jag gillar speciellt hur hustruns boktitlar ger en extra dimension åt saker och ting. Intressant film på många sätt, i slutet var jag nära att ge den en femma.
Herr Arne (Anmäl)   8/6 2007
Ane Dahl Torp är mycket bra men jag gillar inte gymnasielärarens märkligt otidsenliga spel.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Gymnasielärarens lilla röda