Hacksaw Ridge

Originaltitel: Hacksaw Ridge
Regissör:Mel Gibson
Utgivningsår:2016

Om Hacksaw Ridge:

Baserad på den sanna berättelsen om kampen för att ta över det ökända japanska fästet Hacksaw Ridge under Andra världskriget. Den osannolika hjälten som vände det blodiga slaget var en soldat som vägrade att bära vapen, militärläkaren Desmond T. Doss. Desmonds hjältemod gjorde att han blev den första vapenvägraren i amerikansk historia att vinna kongressens hedersmedalj.

Titel: Rädda menige Ryan
Regissör: Christopher Nolan
År: 2017
Genre: Drama, Action, Thriller, Krig
Dunkirk

Andrew Garfield, Vince Vaughn, Sam Worthington, Teresa Palmer, Hugo Weaving, Rachel Griffiths, Luke Bracey, Ryan Corr, Richard Roxburgh, Luke Pegler, Richard Pyros, Ben Mingay, Firass Dirani, Nathaniel Buzolic, Jacob Warner, Goran D Kleut, Harry Greenwood

Andrew Knight, Robert Schenkkan

Drama, Krig, Biografi

USA, Australien
Filmnummer: 122099
Diskussioner om Hacksaw Ridge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hacksaw Ridge (83 st)
Green Mamba (Anmäl)   11/11 2018
Filmen var tillräckligt bra för att få en svag fyra, dock störde jag mig på den där repstegen. Scenariot var ju helt orealistiskt, varför skar japanerna inte bara av den?
Andreas_ (Anmäl)   6/7 2018
Fantastisk film än en gång av mästerregissören Mel Gibson...den mannen kan inte misslyckas när det gäller att göra film, detta är ett mästerverk av högsta rang med riktigt bra skådespelarprestationer av framförallt dom stora namnen Andrew Garfield, Vince Vaughn, Sam Worthington, Teresa Palmer och givetvis Hugo Weaving. Mel Gibson är verkligen en av dom bästa när det gäller att göra bombastiska krigsfilmer av olika slag och jag blir aldrig besviken, vare sig det är om skotska frihetskämpar eller amerikanska soldater i andra världskriget, det är brutalt, vackert, välgjort och dramatiskt i vågor som bara sköljer över en som en smocka rätt på näsan gång på gång på gång, efter att ha sett klart filmen så känns allt bara så tomt, detta är episkt, framförallt då allt är precis gjort efter hur allting hände och gick till i verkligheten, mycket rörande att se dom riktiga gamla soldaterna efter filmen sitta och berätta sina historier dessutom, detta är verkligen starkt rekommenderat, även om man inte gillar krigsfilmer, för detta är verkligen så mycket mer än så och jag kan bara längta efter mer filmer av Mel Gibson. Detta får full pott, en stark 5:a utan tvekan, måste ses även om den helst ska upplevas i en biosalong.
Bomkia (Anmäl)   6/5 2018
Brutal och förvånansvärt rörande soldatslakt. 4-
HerrNenne (Anmäl)   30/12 2017
Rakt igenom bra krigsfilm men slår an de simplaste känslosträngarna, anstränger sig inte så mycket alls. Tar lättaste vägarna.
RustyFilm (Anmäl)   24/11 2017
Att det här är en sann historia basuneras ut i filmens inledning. Historien om att vapen-vägraren Desmond tar sig igenom den militära grundutbildning utan att skjuta och att han senare hamnar på slagfältet som sjukvårdare och lyckas rädda livet på lemlästade soldater och att han senare får hedersmedalj för bedriften, detta köper jag som sant. Men att jänkarna dag efter dag klättrar upp i en jättelik repstege för att sen däruppe bli massakrerade av japsen, det kan väl ingen tro på. Och om japsen hela tiden blir störda där uppe på bergsplatån av uppklängande amerikaner kan dom väl sparka ner den där repstegen. Med det intellekt som amerikanska stridsledningen visar upp i filmen skulle jänkarna aldrig hitta en annan väg/sätt att ta sig upp igen. Ett mediokert krigsdrama ere.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hacksaw Ridge