Hacksaw Ridge

Originaltitel: Hacksaw Ridge
Regissör:Mel Gibson
Utgivningsår:2016

Om Hacksaw Ridge:

Baserad på den sanna berättelsen om kampen för att ta över det ökända japanska fästet Hacksaw Ridge under Andra världskriget. Den osannolika hjälten som vände det blodiga slaget var en soldat som vägrade att bära vapen, militärläkaren Desmond T. Doss. Desmonds hjältemod gjorde att han blev den första vapenvägraren i amerikansk historia att vinna kongressens hedersmedalj.

Titel: Fury
Regissör: David Dobkin
År: 2014
Genre: Drama, Kriminalare
The Judge

Andrew Garfield, Vince Vaughn, Sam Worthington, Teresa Palmer, Hugo Weaving, Rachel Griffiths, Luke Bracey, Ryan Corr, Richard Roxburgh, Luke Pegler, Richard Pyros, Ben Mingay, Firass Dirani, Nathaniel Buzolic, Jacob Warner, Goran D Kleut, Harry Greenwood

Andrew Knight, Robert Schenkkan

Drama, Krig, Biografi

USA, Australien
Filmnummer: 122099
Diskussioner om Hacksaw Ridge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hacksaw Ridge (61 st)
Ola_Schubert (Anmäl)   19:58 9/6
En utmärkt film av Mel Gibson. Visst kan man reagera emot allt det religiösa, men den amerikanska kulturen är sådan, inte minst för mer än 70 år sedan. Det får bli en stark fyra i betyg för en film som visar krigets fasor och vikten av personlig integritet.
Tolkana (Anmäl)   23:10 6/6
Älskar den här filmen. Visar på fördelar med religiös tro.
Bumbi78 (Anmäl)   23:51 5/6
Om man bortser från den helamerikanska kristna mattan som hela tiden lurar går det ej att komma ifrån att detta var en förbaskat bra krigsfilm. Intressant och fin i lugna stunder och stressig, blodig och kaosartad i stridsscenerna. Inte alls tokigt av Mad Mel Gibson.
Valross (Anmäl)   01:49 25/5
Borde vara 25årgräns på den här filmen - inte för allt våld och kladd utan för all smutsig samvetsklausulpropaganda.
running_b (Anmäl)   13:43 19/5
Varför skjuter inte japanerna sönder fästet till de klätterlinor som hänger ut över bergshällen när ingen är där? "True story", tvekar på det ens är närheten av en "Based on a true story", herr Mel Gibson.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hacksaw Ridge