Hacksaw Ridge

Originaltitel: Hacksaw Ridge
Regissör:Mel Gibson
Utgivningsår:2016

Om Hacksaw Ridge:

Baserad på den sanna berättelsen om kampen för att ta över det ökända japanska fästet Hacksaw Ridge under Andra världskriget. Den osannolika hjälten som vände det blodiga slaget var en soldat som vägrade att bära vapen, militärläkaren Desmond T. Doss. Desmonds hjältemod gjorde att han blev den första vapenvägraren i amerikansk historia att vinna kongressens hedersmedalj.

Titel: Rädda menige Ryan
Regissör: Clint Eastwood
År: 2006
Genre: Drama, Krig
Letters from Iwo Jima

Andrew Garfield, Vince Vaughn, Sam Worthington, Teresa Palmer, Hugo Weaving, Rachel Griffiths, Luke Bracey, Ryan Corr, Richard Roxburgh, Luke Pegler, Richard Pyros, Ben Mingay, Firass Dirani, Nathaniel Buzolic, Jacob Warner, Goran D Kleut, Harry Greenwood

Andrew Knight, Robert Schenkkan

Drama, Krig, Biografi

USA, Australien
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Filmnummer: 122099
Diskussioner om Hacksaw Ridge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hacksaw Ridge (71 st)
dudson (Anmäl)   16:21 17/8
Förjävla stark krigs film med djup åt karaktärerna. Underbart när kriget drar igång då Gibson filmat as snyggt. Karl vet verkligen vad han pysslar med! Rörande var den verkligen. 3+
Christofer (Anmäl)   21:13 15/8
Säga vad man vill om Mel Gibson, men nog tycker jag att han kan regissera. Autentisk känsla i klippningarna vid striderna (visst, inget nytt eftersom det finns många fler exempel på det, men ändå). Dessutom en ny vinkel genom en historia som iaf jag aldrig hört om förut.
arruba (Anmäl)   16:26 11/8
ibland händer det, en riktigt bra filmupplevelse, Våldsgalne Mel G gör en film om en (hör och häpna) vapenvägrare. Bara det är ju fantastiskt. Oerhört stark och fin film.
Wilsol (Anmäl)   02:40 8/8
Inget fan av glorifierade biografier men den lyckades övertyga mig efter bootcamp
Powha (Anmäl)   15:02 6/8
Hugo Weaving