Hacksaw Ridge

Originaltitel: Hacksaw Ridge
Regissör:Mel Gibson
Utgivningsår:2016

Om Hacksaw Ridge:

Baserad på den sanna berättelsen om kampen för att ta över det ökända japanska fästet Hacksaw Ridge under Andra världskriget. Den osannolika hjälten som vände det blodiga slaget var en soldat som vägrade att bära vapen, militärläkaren Desmond T. Doss. Desmonds hjältemod gjorde att han blev den första vapenvägraren i amerikansk historia att vinna kongressens hedersmedalj.

Titel: Rädda menige Ryan
Regissör: Christopher Nolan
År: 2017
Genre: Drama, Action, Thriller, Krig
Dunkirk

Andrew Garfield, Vince Vaughn, Sam Worthington, Teresa Palmer, Hugo Weaving, Rachel Griffiths, Luke Bracey, Ryan Corr, Richard Roxburgh, Luke Pegler, Richard Pyros, Ben Mingay, Firass Dirani, Nathaniel Buzolic, Jacob Warner, Goran D Kleut, Harry Greenwood

Andrew Knight, Robert Schenkkan

Drama, Krig, Biografi

USA, Australien
Filmnummer: 122099
Diskussioner om Hacksaw Ridge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hacksaw Ridge (82 st)
Bomkia (Anmäl)   14:22 6/5
Brutal och förvånansvärt rörande soldatslakt. 4-
HerrNenne (Anmäl)   30/12 2017
Rakt igenom bra krigsfilm men slår an de simplaste känslosträngarna, anstränger sig inte så mycket alls. Tar lättaste vägarna.
RustyFilm (Anmäl)   24/11 2017
Att det här är en sann historia basuneras ut i filmens inledning. Historien om att vapen-vägraren Desmond tar sig igenom den militära grundutbildning utan att skjuta och att han senare hamnar på slagfältet som sjukvårdare och lyckas rädda livet på lemlästade soldater och att han senare får hedersmedalj för bedriften, detta köper jag som sant. Men att jänkarna dag efter dag klättrar upp i en jättelik repstege för att sen däruppe bli massakrerade av japsen, det kan väl ingen tro på. Och om japsen hela tiden blir störda där uppe på bergsplatån av uppklängande amerikaner kan dom väl sparka ner den där repstegen. Med det intellekt som amerikanska stridsledningen visar upp i filmen skulle jänkarna aldrig hitta en annan väg/sätt att ta sig upp igen. Ett mediokert krigsdrama ere.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
ilgoga (Anmäl)   23/10 2017
Denna var sjukt präktig och tråkig. Kollade ej klart.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hacksaw Ridge