Hair

Originaltitel: Hair
Regissör:Milos Forman
Utgivningsår:1979

Om Hair:

Den unge Claude flyttar från Oklahoma till New York City. Där lär han känna ett gäng hippies och blir förälskad i rikemansdottern Sheila. Men deras lycka blir kortvarig då Claude blir beordrad att ansluta till Vietnamkriget.

Titel: Jesus Christ Superstar
Regissör: Baz Luhrmann
År: 2001
Genre: Drama, Romantik
Moulin Rouge
Titel: The Rocky Horror Picture Show
Originaltitel: The Rocky Horror Picture Show
Regissör: Jim Sharman
År: 1975
Genre: Komedi, Skräck, Science Fiction
The Rocky Horror Picture Show
Titel: Across the Universe
Regissör: Randal Kleiser
År: 1978
Genre: Komedi, Romantik
Grease

John Savage, Treat Williams, Beverly D'Angelo, Annie Golden, Dorsey Wright, Don Dacus, Cheryl Barnes, Richard Bright, Nicholas Ray, Charlotte Rae, Miles Chapin, Michael Jeter

Michael Weller

Drama, Komedi, Musikal

USA, Västtyskland

Recension Hair

- Bobby Peru skriver:
Regissören bakom denna dramamusikal heter Milos Forman. Till hans mest kända verk hör Det brinner min sköna!, Gökboet, Amadeus och Larry Flynt - skandalernas man. Och så den här hippiefilmen. Filmen handlar om den unge bondgrabben Claude. Han ska tjänstgöra i Vietnam. I början av filmen ser vi när han reser från sin hemstad i Mellanvästern. Han ska lämna den för New York. Detta påminner till...

Recension av Hair - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Scenmusikaler
Diskussioner om Hair  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hair (392 st)
karlmats (Anmäl)   22/4 2018
Inte min kopp te, för att vara en klassisk musikal är låtarna tämligen slätstrukna och karaktärerna är svaga. Framför allt hippieledaren Berger är ju en riktig idiot som man bara hoppas att det ska gå åt helvete för. Annars är filmen uppfriskande liberal och icke-pk men det hjälper inte i sig, bäst är väl kanske knarkscenerna men överlag är det inte tillräckligt bra och hippiesarna må vara fria men de är också riktiga DBs. 2an är stabil.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
timbo93 (Anmäl)   26/5 2015
Slutet är riktigt bra, men stommen är alldeles för slapp längs vägen dit. Jag får aldrig riktigt något grepp om vad de vill säga under den första timmen. Dessutom är det bland de sämre soundtracken bland filmhistoriens upphajpade musikaler....
yrkeschaufföre (Anmäl)   21/5 2015
Några sköna musikalnummer, en massa hippieflum, lite vänskap och sen i slutminuterna kommer poängen, och fast att jag vet precis vad som händer så blir jag lika rörd varje gång. Men det sitter lite nostalgi i betyget för om jag sett den för första gången idag hade betyget nog blivit två.
Albion (Anmäl)   20/5 2015
Omtitt efter många år. Underbar musik i denna klassiska musikal och Treat Williams är formidabel i sin utflippade hippieroll. Musikalformen med stora mustiga gester målade med breda penseldrag är klockrent. Filmens slut är dessutom ypperligt. Drogliberalismen är förstås förkastlig men filmen beskriver ändå bra de influenser som präglade samhällsklimatet där och då. Betyget blir återigen en stark 4;a, dvs 4+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hair