Hajen

Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1975
Antal betyg:20674 betyg

Om Hajen:

Polischef Brody allierar sig med en ung havsforskare och den färgstarke hajfiskaren Quint i en jakt på liv och död för att förgöra den tre ton tunga vithaj som sprider skräck och fasa i den lilla badorten.

Titel: Deep Blue Sea
Originaltitel: Jaws: The Revenge
Regissör: Joseph Sargent
År: 1987
Hajen 4

Robert Shaw, Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Susan Backlinie, Jeffrey Kramer, Jonathan Filley

Peter Benchley, Carl Gottlieb

Thriller, Äventyr, Skräck

Recension Hajen

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Det här är en av skräckgenrens stora klassiker och den ledde till Spielbergs stora genombrott. I skrivande stund har Hajen 42 år på nacken och man kan lugnt säga att den har åldrats med värdighet; den är fortfarande väldigt välgjord, spännande och otäck. Och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Musiken av John Williams är ett plus i kanten. Man snickrade ihop tre mekaniska hajar för filmen och...

Recension av Hajen - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Skräck och sånt
Diskussioner om Hajen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hajen (797 st)
Nalleman (Anmäl)   22:48 30/4
Kanske inte riktigt så bra som man tyckte den var när den kom men visst det är en klassiker.
Boondock_saint (Anmäl)   21:38 7/4
Ha. 2006 såg jag den här första gången, då satte jag en tvåa. Nu efter omtitt höjer jag till en fyra. Visst, den pendlar mellan kass och briljant, men så fort borgmästaren, eller stadens invånare över huvud taget egentligen, är ute ur bild och historien fokuserar på huvudpersonerna så är det ett otroligt imponerande hantverk. Hur de bygger upp spänningen med hjälp av musik och låter hajens närvaro visas med diverse tunnor, bryggor osv i en oändlig katt- och råttalek är fruktansvärt välgjort.
Rai (Anmäl)   10/12 2017
En klassiker, som skrämde upp som liten när jag skulle bada ut i havet! De senare filmerna förutom 2:a är riktigt usla!!
Zingostar (Anmäl)   25/10 2017
Jag ger den en fyra. För hantverket och för att den är bra i det stora hela med några riktigt rysliga scener. Om man däremot ska jämföra den med dagens filmer går den alldeles för segt. Har inte åldrats så bra. speciell mittenpartiet av filmen är en snoozefest ala 70 talet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   14/8 2017
A true masterpiece!