Betyg idag: 1 394 Besökare idag: 6 264

Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1975
Antal betyg:20498 betyg

Om Hajen:

Polischef Brody allierar sig med en ung havsforskare och den färgstarke hajfiskaren Quint i en jakt på liv och död för att förgöra den tre ton tunga vithaj som sprider skräck och fasa i den lilla badorten.

Titel: Deep Blue Sea
Originaltitel: Jaws: The Revenge
Regissör: Joseph Sargent
År: 1987
Hajen 4

Robert Shaw, Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Susan Backlinie, Jeffrey Kramer, Jonathan Filley

Peter Benchley, Carl Gottlieb

Thriller, Äventyr, Skräck

Recension Hajen

- connya sätter betyg 4 och skriver:
Steven Spielberg skulle drygt 20 år efter "Jaws" regissera dinosaurier i Jurassic Park och skapa ett fantastiskt äventyr, som jag var 13 år gammal när jag såg för första gången, och än idag tycker är en världens bästa filmer. Däremot när jag som mindre såg "Jaws" minns jag nu i efterhand att jag tyckte uppföljarna var bättre eftersom de var lite enklare och mer direkta i sin form av hajattacker och...

Recension av Hajen - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Skräck och sånt
Diskussioner om Hajen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hajen (794 st)
Memmem (Anmäl)   00:43 11/7
Skickligt gjord skräckfilm! Denna omtalade skräckfilm utsågs av Amerikanska Filminstitutet till USA:s näst bästa skräckfilm. Endast "Psycho" kom före. Den fick dessutom tre oscar för bästa musik, bästa ljud och bästa klippning. Den var nominerad till bästa film, men där vann "Gökboet". I likhet med Hitchcocks film börjar den lugnt, för att senare öka crescendot av skräck med rysliga inslag då och då. "I de lugnaste vattnen simmar de fulaste fiskarna" stämmer mycket väl in på denna film. Filmen begynner med att polismästaren på badorten Amity Island konstaterar att en liten flicka dödats av en haj. Borgmästaren påstår dock att det var en båtolycka. En vecka senare dödas en liten pojke av en haj, och denna gång finns det vittnen. Journalister och en hajforskare kommer till badorten och rädslan och skräcken kan börja. Jag såg denna film första gången när den var ny, på Vinterpalatset vid Norra Bantorget i Stockholm, och det gjorde ett stort intryck på mig, både filmen och biografen. Stämningen byggs upp långsamt med inslag av plötslig skräck, men filmen borde klippts ner till 100 minuter, trots sin oscar. Det är ju inga karaktärsroller som spelas, utan allt bygger på handling och skräck, så det är svårt att säga om skådespelarna spelar bra. Jag tycker i varje fall att hajen spelar bäst. Fotograferingen är utmärkt och musiken av John Williams blev berömd. Betyg: 4-
Rehn108 (Anmäl)   10:32 29/4
Ett superbt koncept, ett ännu mer superbt soundtrack och utgångspunkten för den moderna hajskräcken. Jag kan tycka att vissa mittenpartier i filmen är tråkiga till den grad att helheten landar på en trea, men det finns en hel del guld i filmen, inte minst dess sista skälvande 30-40 minuter som är toppen!
Dream (Anmäl)   02:28 31/3
Aj! Aj! Aj! Vad den här filmen känns gammal, åldern tog ut sin rätt något fruktansvärt på denna klassiker tyvärr.. Aj! Aj!.
Jompalompier (Anmäl)   23:29 14/2
Har inte åldrats speciellt bra tyvärr.
BrutusBeefcake (Anmäl)   18/7 2015
Härligt äventyr men jag tycker ändå inte att det blir särskilt spännande eller läskigt. Men soundtracket är ju ikoniskt och galant. Överraskande positivt att den var våldsammare än vad jag först trodde plus lite naket, det skulle nog inte Spielberg köra på om den gjordes idag. (8+/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hajen
Entertainity AB © 2000-2016 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor