Betyg idag: 2 621 Besökare idag: 6 770

Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1975
Antal betyg:20633 betyg

Om Hajen:

Polischef Brody allierar sig med en ung havsforskare och den färgstarke hajfiskaren Quint i en jakt på liv och död för att förgöra den tre ton tunga vithaj som sprider skräck och fasa i den lilla badorten.

Titel: Deep Blue Sea
Originaltitel: Jaws: The Revenge
Regissör: Joseph Sargent
År: 1987
Hajen 4

Robert Shaw, Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Susan Backlinie, Jeffrey Kramer, Jonathan Filley

Peter Benchley, Carl Gottlieb

Thriller, Äventyr, Skräck

Recension Hajen

- GrandMaster_E sätter betyg 5 och skriver:
Peter Benchleys roman ”Jaws” (Käftar), som handlar om en jätte vithaj som terroriserar en liten badort på USA:s kust hade länge toppat försäljningslistorna i flera länder då producenterna på universal pictures, Richard D. Zanuck och David Brown fick idéen att det var dags för en filmatisering av boken. Projektet såg länge ut att sina bort eftersom man insåg vilket jobb det skulle bli och vad den skulle...

Recension av Hajen - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Skräck och sånt
Diskussioner om Hajen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hajen (795 st)
Rai (Anmäl)   03:31 10/12
En klassiker, som skrämde upp som liten när jag skulle bada ut i havet! De senare filmerna förutom 2:a är riktigt usla!!
Zingostar (Anmäl)   01:12 25/10
Jag ger den en fyra. För hantverket och för att den är bra i det stora hela med några riktigt rysliga scener. Om man däremot ska jämföra den med dagens filmer går den alldeles för segt. Har inte åldrats så bra. speciell mittenpartiet av filmen är en snoozefest ala 70 talet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   16:43 14/8
A true masterpiece!
Memmem (Anmäl)   11/7 2016
Skickligt gjord skräckfilm! Denna omtalade skräckfilm utsågs av Amerikanska Filminstitutet till USA:s näst bästa skräckfilm. Endast "Psycho" kom före. Den fick dessutom tre oscar för bästa musik, bästa ljud och bästa klippning. Den var nominerad till bästa film, men där vann "Gökboet". I likhet med Hitchcocks film börjar den lugnt, för att senare öka crescendot av skräck med rysliga inslag då och då. "I de lugnaste vattnen simmar de fulaste fiskarna" stämmer mycket väl in på denna film. Filmen begynner med att polismästaren på badorten Amity Island konstaterar att en liten flicka dödats av en haj. Borgmästaren påstår dock att det var en båtolycka. En vecka senare dödas en liten pojke av en haj, och denna gång finns det vittnen. Journalister och en hajforskare kommer till badorten och rädslan och skräcken kan börja. Jag såg denna film första gången när den var ny, på Vinterpalatset vid Norra Bantorget i Stockholm, och det gjorde ett stort intryck på mig, både filmen och biografen. Stämningen byggs upp långsamt med inslag av plötslig skräck, men filmen borde klippts ner till 100 minuter, trots sin oscar. Det är ju inga karaktärsroller som spelas, utan allt bygger på handling och skräck, så det är svårt att säga om skådespelarna spelar bra. Jag tycker i varje fall att hajen spelar bäst. Fotograferingen är utmärkt och musiken av John Williams blev berömd. Betyg: 4-
Rehn108 (Anmäl)   29/4 2016
Ett superbt koncept, ett ännu mer superbt soundtrack och utgångspunkten för den moderna hajskräcken. Jag kan tycka att vissa mittenpartier i filmen är tråkiga till den grad att helheten landar på en trea, men det finns en hel del guld i filmen, inte minst dess sista skälvande 30-40 minuter som är toppen!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hajen
Se filmen