Hajen

Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1975
Antal betyg:20726 betyg

Om Hajen:

Polischef Brody allierar sig med en ung havsforskare och den färgstarke hajfiskaren Quint i en jakt på liv och död för att förgöra den tre ton tunga vithaj som sprider skräck och fasa i den lilla badorten.

Titel: Deep Blue Sea
Originaltitel: Jaws: The Revenge
Regissör: Joseph Sargent
År: 1987
Hajen 4

Robert Shaw, Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Susan Backlinie, Jeffrey Kramer, Jonathan Filley

Peter Benchley, Carl Gottlieb

Thriller, Äventyr, Skräck

Recension Hajen

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Det här är en av skräckgenrens stora klassiker och den ledde till Spielbergs stora genombrott. I skrivande stund har Hajen 42 år på nacken och man kan lugnt säga att den har åldrats med värdighet; den är fortfarande väldigt välgjord, spännande och otäck. Och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Musiken av John Williams är ett plus i kanten. Man snickrade ihop tre mekaniska hajar för filmen och...

Recension av Hajen - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Skräck och sånt
Diskussioner om Hajen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hajen (802 st)
deswhip (Anmäl)   02:43 21/7
Filmen förtjänar sin status som klassiker till 100%, den blir bara bättre med åren. Till skillnad från det mesta som görs idag i samma genre är den här filmen verkligen spännande! Dessutom är skådespeleriet utmärkt och karaktärerna färgstarka.
stgurgel (Anmäl)   9/9 2018
Ruskigt snygg haj även med dagens HDbild. Och Richard Dreyfus är härlig i sin roll som störd machofiskare
live (Anmäl)   19/8 2018
Såg första gången! Inte jättemycket skräck, men jag är också rätt tålig när det kommer till just den genren. Men förstår varför den ses som en klassiker! Mycket bra. Förvånande bra underliggande meningar, dialoger och scener. Ser gärna fler gånger.
Misslovemovie (Anmäl)   18/8 2018
En av de bästa filmerna som gjorts, en klassiker som tål att ses om flera gånger.
yrkeschaufföre (Anmäl)   16/7 2018
Fantastisk skräck! Det sämsta med den här är de efterföljande filmerna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hajen