Hajen

Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1975
Antal betyg:20721 betyg

Om Hajen:

Polischef Brody allierar sig med en ung havsforskare och den färgstarke hajfiskaren Quint i en jakt på liv och död för att förgöra den tre ton tunga vithaj som sprider skräck och fasa i den lilla badorten.

Titel: Deep Blue Sea
Originaltitel: Jaws: The Revenge
Regissör: Joseph Sargent
År: 1987
Hajen 4

Robert Shaw, Roy Scheider, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Susan Backlinie, Jeffrey Kramer, Jonathan Filley

Peter Benchley, Carl Gottlieb

Thriller, Äventyr, Skräck

Recension Hajen

- GrandMaster_E sätter betyg 5 och skriver:
Peter Benchleys roman ”Jaws” (Käftar), som handlar om en jätte vithaj som terroriserar en liten badort på USA:s kust hade länge toppat försäljningslistorna i flera länder då producenterna på universal pictures, Richard D. Zanuck och David Brown fick idéen att det var dags för en filmatisering av boken. Projektet såg länge ut att sina bort eftersom man insåg vilket jobb det skulle bli och vad den skulle...

Recension av Hajen - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 70-tal Top 50, Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Skräck Top 50, Skräck och sånt
Diskussioner om Hajen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hajen (801 st)
stgurgel (Anmäl)   9/9 2018
Ruskigt snygg haj även med dagens HDbild. Och Richard Dreyfus är härlig i sin roll som störd machofiskare
live (Anmäl)   19/8 2018
Såg första gången! Inte jättemycket skräck, men jag är också rätt tålig när det kommer till just den genren. Men förstår varför den ses som en klassiker! Mycket bra. Förvånande bra underliggande meningar, dialoger och scener. Ser gärna fler gånger.
Misslovemovie (Anmäl)   18/8 2018
En av de bästa filmerna som gjorts, en klassiker som tål att ses om flera gånger.
yrkeschaufföre (Anmäl)   16/7 2018
Fantastisk skräck! Det sämsta med den här är de efterföljande filmerna.
Stan (Anmäl)   15/7 2018
höjer tillbaka. mästerverk rakt igenom. vilken klassiker
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hajen