Hålet

Originaltitel: Dong
Regissör:Tsai Ming-liang
Utgivningsår:1998

Om Hålet:

Vattnet öser ner över Taiwan och bittra stunder av insikt sköljer över lägenhetsinvånarna i ett fattigt område i staden.

Titel: Turinhästen
Originaltitel: A Torinói ló
Regissör: Béla Tarr, Ágnes Hranitzky
År: 2011
Turinhästen
Titel: The Wayward Cloud
Originaltitel: Tian bian yi duo yun
Regissör: Tsai Ming-liang
Originaltitel: Soy Cuba
Regissör: Micheil Kalatozishvili
År: 1964
I Am Cuba

Yang Kuei-mei, Lee Kang-sheng, Miao Tien, Lin Kun-huei, Lin Hui-chin, Tong Hsiang-chu

Tsai Ming-liang, Yang Pi-ying

Drama, Musikal

The Hole, The Last Dance

Taiwan, Frankrike

Recension Hålet

- RLC sätter betyg 5 och skriver:
När jag först fick höra att Tsai Ming-liang gjort en film med musikalnummer kändes det lika absurt som om någon påstått att sossarna stod på arbetarnas sida. Men efter att ha sett Hålet så har jag förstått att Ming-liang vet precis vad han sysslar med. Filmen utspelar sig i Taiwan 1999, dagarna innan millennieskiftet. Genom olika nyhetssändningar får vi höra att ett mystiskt virus har brutit ut...

Recension av Hålet - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2005
Diskussioner om Hålet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hålet (26 st)
Jansmyr (Anmäl)   14/9 2018
Denna mysiga och roliga film utgör tillsammans med Kárhozat/Damnation av Bela Tarr subgenren: filmer där ensamma människor i tystnad överväger att bli impulsstyrda djur snarare än sociala människor medan regnet öser och så musikalnummer på det. Skriv till mig om du känner till någon mer film i samma box!
Anonym_user_1 (Anmäl)   16/11 2012
Varför finns det onödiga sångnummer i en annars lyckad film?
Clark (Anmäl)   22/1 2011
Tystnaden i Tsai Mings filmer är så perfekt utformad att man verkligen känner djupet i människorna.
foppa99 (Anmäl)   27/8 2010
jag uppskattar humorn o tempot
themodest (Anmäl)   18/8 2010
Fantastiskt bra igen av Ming-Liang! Det finns få regissörer som han som har så hög standard på alla sina filmer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hålet