Half Nelson

Originaltitel: Half Nelson
Regissör:Ryan Fleck
Utgivningsår:2006

Om Half Nelson:

Den unge Dan är en ambitiös och inspirerande lärare på en highschool. Privat lever han dock ett helt annat liv med ett övermått av alkohol och droger. När en kvinnlig elev upptäcker detta leder det till en vänskap som blir allt mer tillitsfull.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Gowanus, Brooklyn
Regissör: Ryan Fleck
År: 2004
Gowanus, Brooklyn

Ryan Gosling, Anthony Mackie, Shareeka Epps, Tina Holmes, Stephanie Bast, Karen Chilton, Nathan Corbett, Thaddeus Daniels, Jay O Sanders, Denis O'Hare, Monique Gabriela Curnen, Deborah Rush, Starla Benford

Anna Boden, Ryan Fleck

Drama

Med i listor: Stockholm XVII Competition
Diskussioner om Half Nelson  (0 diskussioner)
Kommentarer om Half Nelson (252 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
karlmats (Anmäl)   12/6 2017
På ett sätt gillar jag ju ändå att man inte glorifierar det här på nåt sätt. Gosling är verkligen en skitig karaktär, ett gott hjärta men trasig själ och taskig självbild. Det är ingen upplyftande historia men det gör det än mer fascinerande att följa. Kan en crackhead vara en bra förebild för ungdomar? I slutändan får man väl ändå säga att det kanske var bättre i teorin än i utförande. Jag gillar Gosling, men blir inte helt såld på helheten, framför allt inte skolungdomarnas random inklippta monologer, de passade inte riktigt in. En ganska skakig kamera också, sånt är sällan av godo. En stark 2a.
GinNTonic (Anmäl)   12/11 2016
En film som jag förstår att många tycker är tråkig, för om man bara ser på den ytligt så händer det inte särskilt mycket. Men för mig var den fylld av känsla, både tack vare det dynamiska och levande fotot och huvudrollsinnehavarnas skådespelarinsatser. Filmen har definitivt ett djup, men inget riktigt budskap. Det är mer en betraktelse av en realistisk historia utan protagonister och antagonister, den handlar om människor. Sedan får man själv bestämma vad man ska tycka om dem, och filmen. Jag tycker att den är en liten pärla.
supermancover (Anmäl)   17/10 2016
Sjukt trög film.