Half of a Yellow Sun

Originaltitel: Half of a Yellow Sun
Regissör:Biyi Bandele
Utgivningsår:2013

Om Half of a Yellow Sun:

Ett drama om fyra personer som förs samman under kampen för att etablera en självständig republik i Nigeria.
Se filmen på Netflix

Thandie Newton, Chiwetel Ejiofor, Anika Noni Rose, Joseph Mawle, Hakeem Kae-Kazim, John Boyega, Babou Ceesay, Rob David, OC Ukeje, Paul Hampshire, Genevieve Nnaji

Biyi Bandele

Drama, Romantik

Storbritannien, Nigeria
Diskussioner om Half of a Yellow Sun  (0 diskussioner)
Kommentarer om Half of a Yellow Sun (4 st)
ami86 (Anmäl)   13/9 2015
Jättetråkigt att sätta dåligt betyg på denna, men den håller tyvärr inte måttet. Läste boken först och tyckte mycket om den, hade höga förhoppningar på filmen, men de infriades inte alls. Filmen känns så komprimerad, så många viktiga pusselbitar saknas och en av bokens mest intressanta karaktärer är här totalt färglös och intetsägande. Naturligtvis kan man inte rymma hela bokens story i en enda spelfilm, men de hade gott kunnat göra filmen lite längre så att de hade kunnat få med mer viktiga saker från boken. Denna film är bara en timme och tjugo minuter lång, de hade lätt kunnat göra den en timme längre. Tror ärligt talat att den hade blivit bättre och lite mer logisk då.
dileva (Anmäl)   4/8 2015
Bra början, men mot mitten blir det långsamt och lite rörigt, och det fortsätter så ända till slutet. Ganska långtråkigt tyvärr. Stark tvåa.
jean_grey (Anmäl)   22/6 2015
Oj, här har man missat massor. Om man har läst boken är filmen en besvikelse. Den är inte direkt dålig, men så förkortad att man inte får någon djupare förståelse för konflikterna och historien. Inbördeskrigets fruktansvärda lidande och karaktärernas komplexitet saknas. Stark tvåa/svag trea
mylar (Anmäl)   22/3 2014
Påkostat drama som griper tag och engagerar mig i rollfigurernas öden. Jag har inte läst boken och saknar därmed ingen information heller (förutom i beskrivningstexten, snälla nån, hur lat får man vara). Filmens centralfigurer är två starka systrar som man får följa under en lång period och även om det inte riktigt är ett generationsdrama så tycker jag ändå om det.