Halvblodet

Originaltitel: Flaming Star
Regissör:Don Siegel
Utgivningsår:1960

Om Halvblodet:

Sam Burtons andra hustru Neddy är indian. Deras gemensamma son, Pacer, är halvblod. När konflikt uppstår mellan Kiowas och vita ställs familjens lojaliteter på sin spets. Neddy och Sam dödas och Pacer ställer sej på indianernas sida medan hans halvbror Clint ställer sig på de vitas.

Elvis Presley, Steve Forrest, Barbara Eden, Dolores del Rio, John McIntire, Rodolfo Acosta, Karl Swenson

Clair Huffaker, Nunnally Johnson

Drama, Western

Black StarVild man i Texas

Diskussioner om Halvblodet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Halvblodet (6 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   12/2 2016
Inte lika tramsig som övriga Elvis-filmer jag sett, men den här är tråkig och miserabel istället. Nä, det höll tyvärr inte till trean den här gången heller, Elvis. Starkt godkänt.
larsen1976 (Anmäl)   12/11 2015
Tyvärr ett riktigt sömnpiller. Hade sett mer musik i filmen och en bättre handling.
ilBrutto (Anmäl)   4/8 2015
Elvis är till och med trovärdig i rollen som halvblod, framför allt då detta inte är en musikal
Kurganen (Anmäl)   1/9 2009
Elvis filmer är oftast halvdana. Och det kommer från en som faktiskt älskar Elvis Presley. Några få filmer som Jailhouse Rock, Charro och King Creole funkar mycket bra pga intrig och att musiken som förekommer är förbannat bra. Andra filmer är i huvudsak tramsiga saker med tvivelaktiga kompositioner. Flaming Star är mer spelfilm än musikfilm. Elvis sjunger en bit (förutom titelspåret) och det i en naturlig situation. I övrigt är filmen en western, inte särskilt anmärkningsvärd utan tvärtom ganska regulär vad gäller den tidsperioden. Det är en trevlig western med skaplig spänning och Elvis skådespeleri är, som i alla andra filmer, mer än godkänt. Ibland får man matinékänslan, dvs att det är harmlöst, men det kanske är att förvänta sig av en 50 år gammal film. Slutsatsen är att det är en trivsam och spännande western med en väldigt spännande intrig. Inte alls dumt.
Anonymus (Anmäl)   2/8 2009
Ganska hyfsad Elvis film, snygga och täta krigscener ! dock kunde det varit mer musik. En av de få elvis filmerna som har fått en vettig svensj titel
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Halvblodet