Regissör:Laurence Olivier
Utgivningsår:1948

Om Hamlet:

Laurence Oliviers tolkning av Shakespeares Hamlet, som många anser är måttstocken andra tolkningar mäts efter. Hamlet, prins av Danmark, ruminerar över hur han skall kunna hämnas mordet på sin far. Fångad i en märklig handlingsförlamning fylld av existentiella frågeställningar är det tillslut andra faktorer än Hamlets eget agerande som leder till dramats oundvikliga upplösning.

Titel: Hamlet i affärsvärlden
Hamlet 2
Regissör: Bill Colleran, John Gielgud
År: 1964
Hamlet

Anthony Quayle, Jean Simmons, Laurence Olivier, Basil Sydney, Eileen Herlie, Norman Wooland, Terence Morgan, Felix Aylmer, Stanley Holloway, John Laurie, Esmond Knight, Patrick Troughton, Christopher Lee, Peter Cushing

Laurence Olivier

Drama

Storbritannien

Recension Hamlet

- salvatore sätter betyg 3 och skriver:
Laurence Oliviers Hamlet-film är stilren och välspelad, lika spännande för de insatta som för dem som inte känner Hamlet sedan tidigare.

Recension av Hamlet - Läs hela!

Med i listor: Guldlejon i Venedig, Oscars, William Shakespeare
Diskussioner om Hamlet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hamlet (48 st)
Pi-R (Anmäl)   11/3 2018
Lurig rulle att bedöma.., Dialogen är (såklart) fantastisk, scenografin stämningsfull, och det uppvisas flera överaskande filmtekniska lösningar. Samtidigt så ÄR det väldigt mycket filmad teater, och det är svårt att helt göra sig fri från den känslan. Med det sagt så är skådespeleriet underbart, inte minst Felix Aylmer som Polonius, Eileen Herlie som Gertrud, och såklart Olivier själv. Att en såpass stor del av manus är bortklippt lider filmen på det hela taget inte av, utom möjligen när det gäller relationen Hamlet–Ofelia. Sevärd, men Shakespeare tjänar på ses på scen, snarare än duk/skärm
Countess_Malin (Anmäl)   9/12 2017
Så tråååååkig. Jag vill dock ge Hamlet en ny chans, på annat sätt. Snyggt foto dock.
Dele (Anmäl)   14/11 2016
En härligt mustig, stilig och dramatisk filmatisering.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/7 2016
Den bästa Hamlet-filmatiseringen jag sett! En klassiker och ett sant mästerverk!
Powha (Anmäl)   23/2 2015
Snyggt men näst intill outhärdligt, svag tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hamlet